Značná časť Američanov avizovala v prieskumoch šetrenie na valentínskych výdavkoch. Obchodníci tomu však neveria a očakávajú opäť lepšie výsledky.
Minulý týždeň mohli oslavovať všetci zamilovaní svoju lásku na Valentína. Tento komerčný sviatok však ovplyvňuje aj trhy a spotrebitelia cítia v rôznych segmentoch rapídne vysokú infláciu.
Mnohé spoločnosti sa snažia vyťažiť z tohto sviatka zamilovaných nejaké zisky. Najvyťaženejšie segmenty sú oblasti od predaja potravín, cez hotely, predaj kvetov a sladkostí, až po taxi služby, či gastro sektor. Spotrebitelia sú však tento rok viac zaťažení vyššími cenami, pretože inflácia sa reálne pohybuje v niektorých krajinách aj nad 20%.
Spoločnosti, ktoré vyrábajú čokoládu, napríklad ako Mondelēz, Nestlé a Lindt zvýšili svoje ceny za čokoládu približne o 11 % a viac. V prípade spoločnosti Tesco je obľúbenou voľbou počas celého roka ich Finest Dinner for Two, kde môžete dostať hlavné jedlo, jednu prílohu, dezert a nápoj za cenu Clubcard za 12 libier.
Najnovší prieskum od hodnotiacej platformy Trustpilot ukazuje, že 41 % Američanov tvrdí, že láska nie je v ich rozpočte, a ďalších 23 % je stále nerozhodných, či sa tohtoročných valentínskych osláv zúčastní. Podľa Národnej maloobchodnej federácie však výsledky ukazujú, že výdavky na Valentína v roku 2023 by mohli dosiahnuť až 25,9 miliardy dolárov. Američania by tak mohli v priemere minúť cez 190 dolárov na sladkosti, kvety a iné darčeky, pričom v roku 2022 to bolo okolo 175 dolárov. Tieto obrovské sumy určite pomáhajú globálnej ekonomike a tiež niektorým akciám. Ktoré akcie by ste teda mali sledovať?
Cukrovinkársky gigant narástol
Napríklad akcie spoločnosti Mondelēz počas valentínskeho týždňa začali vykazovať nárast. Spoločnosť Mondelēz International pôsobí globálne v krajinách Latinskej Ameriky, Severnej Amerike, Ázii, na Blízkom východe, v Afrike a Európe.
Reštaurácie s menším počtom hostí, ale množstvom donášok
V gastro sektore vidíme tiež vysoký nárast cien oproti minulým rokom. Londýnska michelinská reštaurácia Ritz tento rok stanovila cenu štvorchodového valentínskeho menu na 395 libier na osobu, čo je viac ako 325 libier v minulom roku. V celej Amerike sa rozhodujeme, či niekoho pozvať na luxusnú večeru, ktorá stojí pekný peniaz, alebo zostať doma a otvoriť si fľašu šampanského, prípadne niekomu výnimočnému priniesť čokoládu. Trendom v gastro sektore aj naďalej zostáva doručovanie do domu. Globálne vplyv stravovacích návykov spotrebiteľov bude mať vplyv na návštevnosť reštaurácií. Valentín by mal byť teda vo všeobecnosti vzpruhou aj pre odvetvie stravovania.
Celá debata | RSS tejto debaty