Založ si blog

Meta Platforms čelí v EÚ obmedzenia a možnému zákazu reklamy

Americkej spoločnosti Meta Platforms, ktorá prevádzkuje sociálne siete Facebook a Instagram, hrozí v EÚ zákaz reklamy. Dôvodom je jej špecifická forma, takzvaná cielená reklama. Zákaz cielenej reklamy, ktorá sa zameriava na používateľov vďaka zberu ich osobných údajov, je pre Metu viac než komplikáciou. Americká spoločnosť sa dlho snahám o obmedzenie tejto praxe bránila, hlavne preto, že reklama na jej sociálnych sieťach je jej hlavným zdrojom príjmov.

Biznis model Mety ohrozený

Základným biznis modelom spoločnosti Meta je ponuka bezplatných služieb v oblasti sociálnych sietí a predaj reklamy firmám a jednotlivcom, ktorí chcú osloviť používateľov týchto sociálnych sietí.

Za uplynulý rok, spoločnosť Meta vygenerovala v globálnom merítku 113 miliárd dolárov príjmov z reklamy. Je to skok oproti roku 2020, kedy Meta dosiahla výnosy z reklamy „iba“ na úrovni 85 miliárd dolárov. V roku 2021 boli výnosy z reklamy najvyššie vôbec, a to na úrovni 115 miliardy dolárov.

Európsky trh je pre Metu druhým najlukratívnejším regiónom, hneď po Severnej Amerike. Podľa  finančne riaditeľky Meta Platforms, Susan Li, príjmy z reklamy v Európskej únii sa podieľajú zhruba desiatimi percentami na celkových obchodných aktivitách spoločnosti.

EÚ ide Mete po krku

Európsky úrad pre ochranu osobných údajov (EDPB) súhlasil s tým, aby sa zákaz, ktorý predtým zaviedlo Nórsko, ktoré nie je členom EÚ, rozšíril na všetkých 30 krajín Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru.

Rozhodnutie EDPB nariaďuje írskemu úradu pre ochranu osobných údajov, kde Meta sídli, aby do dvoch týždňov uložil firme trvalý zákaz používania tejto takzvanej behaviorálnej reklamy. Meta sa vyjadrila, že s európskymi úradmi v tejto veci spolupracuje a hovorca spoločnosti odkázal, že

„tento vývoj neoprávnene ignoruje starostlivý a dôkladný regulačný proces“.

Spoločnosť Meta sa pomocou svojho plánu pokúša obísť predpisy EÚ, ktoré idú smerom obmedziť jej možnosti prispôsobovať reklamy používateľom bez ich súhlasu a tak poškodiť jej hlavný zdroj príjmov.

Reakcia Meta Platforms

Spoločnosť Meta  reagovala  na nariadenie európskeho úradu tým, že odkázala na svoje skoršie vyhlásenie, že používateľom v EÚ a EHP poskytne možnosť vyjadriť súhlas s cielenou reklamou a v novembri ponúkne model predplatného bez reklám tak, aby vyhovela regulačným požiadavkám.

Ponuka voľby medzi bezplatnou službou s reklamami a plateným variantom by mohol viesť k tomu, že sa používatelia rozhodnú pre prvú možnosť. To by spoločnosti Meta pomohlo vyhovieť predpisom EÚ bez toho, aby to ovplyvnilo jej aktivity v oblasti reklamy.

Meta regulačným orgánom oznámila, že okrem desiatich eur mesačne v prípade účtu na desktope si môže užívateľ priplatiť šesť eur za každý prepojený účet. Na mobilných zariadeniach by sa cena vyšplhala na zhruba 13 eur mesačne, v dôsledku zohľadnenia provízií účtovaných App Store a Google Play.

Ozios-Austera-Meta nechce prist o reklamu na platformach Facebook a Instagram-Vymyslela plateny ucet
Vývoj ceny akcií spoločnosti Meta Platforms za posledných 5 rokov. (Zdroj: Tradingview.com)

Ide o miliardy

Je nesporné, že Mete, prevádzkovateľovi jednej z najpopulárnejších sociálnych sietí, ide o veľa. Ale nie o všetko. Európsky regulátor chce obmedziť jej hlavný revenue stream. Avšak tým, že spoločnosť generuje väčšinu príjmov z reklamy mimo jurisdikciu EÚ, a jej európske príjmy sú iba 10% z celkových, bytostne to firmu neohrozí. Naviac, Meta predstavila platené balíčky pre užívateľov, aby sa „vyhla“ regulátorom EÚ. V závislosti na popularite tejto platenej alternatívy u európskych používateľov, možno dokáže Meta aj nahradiť časť výpadku príjmov z reklamy v rámci jednotného trhu EÚ.

Slovenskej ekonomike by sa malo dariť. Problémom sú ale slabšie objednávky a aj málo nezamestnaných

02.05.2024

Kým pri vzniku Slovenskej republiky dosahovalo HDP 14 miliárd €, koncom minulého roka to bolo 122 miliárd €. Hoci na prvý pohľad ide o vynikajúce číslo, v posledných troch rokoch ho ťahal hore do veľkej miery najmä rast cien a nie rast reálnej ekonomiky. Rok 2024 by sa mal niesť v znamení pozitívneho výhľadu. Napriek tomu pretrváva aj riziko [...]

Pokračovanie vzostupu digitálnych bánk je nezadržateľné. Klasické banky majú čo robiť, aby udržali krok

02.04.2024

Väčšinu bankových transakcií dnes ľudia robia z pohodlia domova. Digitálny vek umožňuje takmer neobmedzenú dostupnosť takýchto úkonov, bez potreby fyzickej návštevy pobočiek, vďaka čomu sa stále viac na trhu rozrastajú digitálne banky, ktoré ponúkajú svoje služby iba online. Spoločnosti ako Revolut, Manzo alebo Monese sa tešia nesmiernej popularite hlavne [...]

Nová regulácia kryptomien (MiCA) otvára novú éru pre virtuálne meny

12.02.2024

Regulácia MiCA (Markets in Crypto Assets) predstavuje revolučný krok v rámci európskych trhov s kryptoaktívami, prinášajúci nové možnosti a lepšiu bezpečnosť do tohto dynamického a rýchlo rastúceho odvetvia. Pre Európsku úniu je to vstupenka do novej éry v digitálnom finančnom svete. Tento právny rámec, ktorý má 150 strán, je založený na obdobných pravidlách [...]

Volodymyr Zelenskyj

Oligarcha, ktorý podporoval Zelenského, je podozrivý z prípravy vraždy

08.05.2024 22:04

Vlani Kolomojskému urobili domovú prehliadku a vzali do vyšetrovacej väzby pre ekonomickú trestnú činnosť.

Boeing 747

A opäť Boeing. Stroju sa pri pristávaní nevysunul predok podvozku

08.05.2024 21:18

Nikomu sa nič nestalo, nehodu ale vyšetruje turecké ministerstvo dopravy.

plenkovič

Chorvátsku bude vládnuť aj krajná pravica. Plenkovič sa dohodol s Penavom

08.05.2024 20:40

Hnutie za vlasť povedie ministerstvo poľnohospodárstva a aj nové ministerstvo demografie.

petr pavel

Rusko rozpútalo rovnako ničivú vojnu, akou bola druhá svetová, uviedol Pavel a citoval Havla

08.05.2024 19:43

Vojnu na Ukrajine označil český prezident za ťažkú skúšku nielen pre Európu.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 39
Celková čítanosť: 50608x
Priemerná čítanosť článkov: 1298x

Autor blogu

Kategórie