Bratislavský závod Volkswagen Slovakia je jediným automobilovým závodom na svete, ktorý pod jednou strechou vyrába vozidlá štyroch značiek. Vyrába sa tu Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Porsche Cayenne Coupé, Volkswagen up!, plne elektrický Volkswagen e-up! a kompaktné SUV ŠKODA KAROQ. Viac ako 99 % produkcie ide na export do celého sveta, pričom veľké SUV sa vyrábajú výhradne v Bratislave. Najväčšími exportnými trhmi z hľadiska tržieb sú Čína, USA a Nemecko. Investície do slovenského závodu v roku 2022 dosiahli 345 miliónov eur a celkovo za vyše tridsať rokov Volkswagenu na Slovensku už presiahli hranicu 5 miliárd eur.
Elektromobilita a vojna na Ukrajine
S aktuálnym plánom a budúcimi avizovanými projektmi plníme svoju úlohu v celkovej transformácii koncernu na elektromobilitu a pomáhame pritom získať hospodársky základ, aby túto transformáciu zvládol.
K pretrvávajúcemu nedostatku polovodičov začiatkom roka prispel ozbrojený konflikt na Ukrajine. Ruská vojenská invázia spôsobila nielen narušenie dodávateľského reťazca, ktoré viedlo k mnohým obmedzeniam výroby, ale narušila aj globálne energetické trhy a spôsobila najväčší nárast cien energií za posledné desaťročia. Napriek uvedeným udalostiam, spoločnosť dosiahla ešte lepšie hospodárske výsledky ako v roku 2021.
Napriek medziročnému poklesu celkového počtu áut a ukončeniu výroby prevodoviek sa obrat a zisk spoločnosti mierne zvýšil.
Vďačí za to ďalšej optimalizácii nákladových štruktúr, ako aj súčasnej modelovej štruktúry vyrábaných vozidiel v rámci bratislavského portfólia.
Podľa vedenia spoločnosti idú prípravy v Bratislave na sériovú výrobu modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb napriek mimoriadne ťažkým podmienkam podľa plánu.
Vízie sú aj výzvami
Záväzok spoločnosti Volkswagen na výskum a vývoj je síce silnou stránkou, no zároveň predstavuje výzvu z hľadiska vysokých nákladov.
Celosvetová produkcia koncernu VW vo fiškálnom roku 2022 vzrástla o 5,2 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom na 8,72 miliónov vyrobených vozidiel. Produktivita sa medziročne taktiež zvýšila o 1,2 %. Podľa ich vlastných slov, je nemecká automobilka na dobrej ceste predbehnúť v roku 2024 objeme BEV (batériových elektrických vozidiel) Teslu, keďže celosvetový dopyt po BEV sa má do roku 2025 viac ako zdvojnásobiť.
VW načrtol stratégiu, ktorá zahŕňa investíciu 180 miliárd eur (193 miliárd dolárov) počas piatich rokov v oblastiach vrátane výroby batérií a surovín, pričom sa snaží znížiť náklady na výrobu EV a predbehnúť Teslu a ďalších konkurentov zvýšením svojho podielu na trhu.
Kvalita niečo stojí
Spoločnosť musí neustále investovať veľké množstvo peňazí, aby zostala konkurencieschopná, najmä do elektrických vozidiel a oblastí autonómneho riadenia.
Volkswagen ďalej identifikoval najvýznamnejšie riziká v rámci svojho QRP procesu (Quarterly Risk Process) najmä v nestálych obstarávacích trhoch, predovšetkým v súvislosti s dostupnosťou polovodičov, ako aj v kybernetickej bezpečnosti a nových regulačných požiadavkách na IT, ako aj v problémoch s kvalitou.
Vedenie spoločnosti ďalej konštatuje, že dopyt po zdrojoch, možné špekulácie na trhu a súčasné trendy v automobilovom priemysle, ako napríklad rastúci podiel elektrifikovaných vozidiel, môžu ovplyvniť dostupnosť a ceny niektorých surovín. Trendy v oblasti surovín a dopytu sa priebežne analyzujú a posudzujú na interdisciplinárnom základe, aby bolo možné v prípade potenciálnych „lievikov“ podniknúť kroky už v počiatočnom štádiu.
Nemeckého výrobcu čakajú výzvy
Volkswagen je známy svojou pozoruhodnou kvalitou služieb pred a po predaji, ktoré sú jedným z ich hlavných zdrojov konkurenčnej výhody. K tejto tradičnej výhode sa však musí pridať aj výrazný pokrok v oblasti elektromobility, ak chce automobilka držať krok s tvrdou konkurenciou zo strany americkej Tesly a čínskeho Nio, či BYD. Výsledky za mimoriadne náročné uplynulé obdobie potvrdzujú, že Volkswagen má potrebné know-how a stratégiu ako uspieť v globálnej konkurencii.
Mám dve doplňujúce otázky: - aký je za... ...
Celá debata | RSS tejto debaty