Založ si blog

Meta Platforms čelí v EÚ obmedzenia a možnému zákazu reklamy

Americkej spoločnosti Meta Platforms, ktorá prevádzkuje sociálne siete Facebook a Instagram, hrozí v EÚ zákaz reklamy. Dôvodom je jej špecifická forma, takzvaná cielená reklama. Zákaz cielenej reklamy, ktorá sa zameriava na používateľov vďaka zberu ich osobných údajov, je pre Metu viac než komplikáciou. Americká spoločnosť sa dlho snahám o obmedzenie tejto praxe bránila, hlavne preto, že reklama na jej sociálnych sieťach je jej hlavným zdrojom príjmov.

Biznis model Mety ohrozený

Základným biznis modelom spoločnosti Meta je ponuka bezplatných služieb v oblasti sociálnych sietí a predaj reklamy firmám a jednotlivcom, ktorí chcú osloviť používateľov týchto sociálnych sietí.

Za uplynulý rok, spoločnosť Meta vygenerovala v globálnom merítku 113 miliárd dolárov príjmov z reklamy. Je to skok oproti roku 2020, kedy Meta dosiahla výnosy z reklamy „iba“ na úrovni 85 miliárd dolárov. V roku 2021 boli výnosy z reklamy najvyššie vôbec, a to na úrovni 115 miliardy dolárov.

Európsky trh je pre Metu druhým najlukratívnejším regiónom, hneď po Severnej Amerike. Podľa  finančne riaditeľky Meta Platforms, Susan Li, príjmy z reklamy v Európskej únii sa podieľajú zhruba desiatimi percentami na celkových obchodných aktivitách spoločnosti.

EÚ ide Mete po krku

Európsky úrad pre ochranu osobných údajov (EDPB) súhlasil s tým, aby sa zákaz, ktorý predtým zaviedlo Nórsko, ktoré nie je členom EÚ, rozšíril na všetkých 30 krajín Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru.

Rozhodnutie EDPB nariaďuje írskemu úradu pre ochranu osobných údajov, kde Meta sídli, aby do dvoch týždňov uložil firme trvalý zákaz používania tejto takzvanej behaviorálnej reklamy. Meta sa vyjadrila, že s európskymi úradmi v tejto veci spolupracuje a hovorca spoločnosti odkázal, že

„tento vývoj neoprávnene ignoruje starostlivý a dôkladný regulačný proces“.

Spoločnosť Meta sa pomocou svojho plánu pokúša obísť predpisy EÚ, ktoré idú smerom obmedziť jej možnosti prispôsobovať reklamy používateľom bez ich súhlasu a tak poškodiť jej hlavný zdroj príjmov.

Reakcia Meta Platforms

Spoločnosť Meta  reagovala  na nariadenie európskeho úradu tým, že odkázala na svoje skoršie vyhlásenie, že používateľom v EÚ a EHP poskytne možnosť vyjadriť súhlas s cielenou reklamou a v novembri ponúkne model predplatného bez reklám tak, aby vyhovela regulačným požiadavkám.

Ponuka voľby medzi bezplatnou službou s reklamami a plateným variantom by mohol viesť k tomu, že sa používatelia rozhodnú pre prvú možnosť. To by spoločnosti Meta pomohlo vyhovieť predpisom EÚ bez toho, aby to ovplyvnilo jej aktivity v oblasti reklamy.

Meta regulačným orgánom oznámila, že okrem desiatich eur mesačne v prípade účtu na desktope si môže užívateľ priplatiť šesť eur za každý prepojený účet. Na mobilných zariadeniach by sa cena vyšplhala na zhruba 13 eur mesačne, v dôsledku zohľadnenia provízií účtovaných App Store a Google Play.

Ozios-Austera-Meta nechce prist o reklamu na platformach Facebook a Instagram-Vymyslela plateny ucet
Vývoj ceny akcií spoločnosti Meta Platforms za posledných 5 rokov. (Zdroj: Tradingview.com)

Ide o miliardy

Je nesporné, že Mete, prevádzkovateľovi jednej z najpopulárnejších sociálnych sietí, ide o veľa. Ale nie o všetko. Európsky regulátor chce obmedziť jej hlavný revenue stream. Avšak tým, že spoločnosť generuje väčšinu príjmov z reklamy mimo jurisdikciu EÚ, a jej európske príjmy sú iba 10% z celkových, bytostne to firmu neohrozí. Naviac, Meta predstavila platené balíčky pre užívateľov, aby sa „vyhla“ regulátorom EÚ. V závislosti na popularite tejto platenej alternatívy u európskych používateľov, možno dokáže Meta aj nahradiť časť výpadku príjmov z reklamy v rámci jednotného trhu EÚ.

Čo sa deje s Nike? Legendárny výrobca topánok utrpel najväčší jednodenný prepad hodnoty akcií vo svojej histórii

04.07.2024

Nedávny prepad akcií spoločnosti Nike, spôsobený slabšími výsledkami predaja, vyvoláva otázky o budúcej stratégii a výkonnosti tejto globálnej značky. Nike, známy svojím inovatívnym prístupom k športovému oblečeniu a obuvi, čelí výzvam, ktoré ovplyvnili jeho finančné ukazovatele a trhovú pozíciu. V analýze sa zameriame na príčiny tohto poklesu a jeho dopad na [...]

Akcie GameStop sú ako na horskej dráhe. Nahor ich tlačia nadšenci, nadol realita

13.06.2024

Od svojich začiatkov v roku 1984 sa GameStop vypracoval na jedného z hlavných hráčov vo svete videohier. Avšak s nástupom digitálnej éry začala spoločnosť upadať. Napriek tomu, v januári 2021, masívne investície drobných investorov, vrátane Keitha Gilla, zmenili pohľad na túto spoločnosť. Na začiatku júna akcie spoločnosti po ďalšom Gillovom príspevku vzrástli o 74%, [...]

Slovenskej ekonomike by sa malo dariť. Problémom sú ale slabšie objednávky a aj málo nezamestnaných

02.05.2024

Kým pri vzniku Slovenskej republiky dosahovalo HDP 14 miliárd €, koncom minulého roka to bolo 122 miliárd €. Hoci na prvý pohľad ide o vynikajúce číslo, v posledných troch rokoch ho ťahal hore do veľkej miery najmä rast cien a nie rast reálnej ekonomiky. Rok 2024 by sa mal niesť v znamení pozitívneho výhľadu. Napriek tomu pretrváva aj riziko [...]

vojna na Ukrajine, Grad

ONLINE: Šéf estónskej rozviedky: Putin má zdroje na vojnu aj v roku 2025, ale tiež ťažké straty

27.07.2024 07:10, aktualizované: 07:56

Ukrajine sa podarilo odvrátiť veľký ruský útok v Doneckej oblasti - Rusko napreduje, ale s veľkými stratami, uviedol šéf estónskej rozviedky Ants Kiviselg.

krizovatka-d1-d4

Diaľnica D1 v smere z Trnavy do Bratislavy je do obeda uzavretá

27.07.2024 07:04

Diaľnica D1 v úseku od 27. do 12,5. kilometra v smere z Trnavy do Bratislavy je do 12.00 h úplne uzavretá.

Russia Military

Škandál v Rusku: Putinov hrdina sedí za mrežami. Generál zamieňal hovädzie mäso za bravčové a kuracie

27.07.2024 06:25

Vladimir Putin za logistickú operáciu v Sýrii vyznamenal Dmitrija Bulgakova, teraz tento generál spoznáva pobyt vo vyšetrovacej väzbe.

Credit Suisse, UBS

Švajčiarske mesto Vernier zakázalo bilbordy, Zürich a Bern ho chcú nasledovať

27.07.2024 06:12

Nenápadné švajčiarske mesto Vernier s 38 000 obyvateľmi sa stalo prvou švajčiarskou obcou, ktorá vo svojich uliciach zakázala komerčnú reklamu.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 41
Celková čítanosť: 54827x
Priemerná čítanosť článkov: 1337x

Autor blogu

Kategórie