Pokračovanie vzostupu digitálnych bánk je nezadržateľné. Klasické banky majú čo robiť, aby udržali krok

Väčšinu bankových transakcií dnes ľudia robia z pohodlia domova. Digitálny vek umožňuje takmer neobmedzenú dostupnosť takýchto úkonov, bez potreby fyzickej návštevy pobočiek, vďaka čomu sa stále viac na trhu rozrastajú digitálne banky, ktoré ponúkajú svoje služby iba online.  Spoločnosti ako Revolut, Manzo alebo Monese sa tešia nesmiernej popularite hlavne u mladšej generácie. Avšak táto transformácia predstavuje aj nové výzvy. Naše digitálne stopy sú všade a preto je zabezpečenie našich finančných údajov kľúčové.

Rapídny rast online bánk

Nepochybne najznámejšou bankou tohto charakteru u nás je Revolut. Vo februári tohto roku prekročil počet zákazníkov banky 40 miliónov, pričom 28 miliónov z nich bolo v Európe. Spoločnosť momentálne pôsobí v 35 krajinách sveta. Podľa Vytautasa Dantu, zástupcu generálneho riaditeľa a člena vedenia Revolut Bank, je prelomové to, že banka má jedinú jadrovú platformu pre všetky krajiny a produkty, čo jej umožňuje prispôsobiť sa zákazníkom na základe ich regiónu.[1] Revolut získava väčšinu svojich príjmov z tzv. interchange poplatkov, ktoré predstavujú 0,2 % z každej transakcie. Zameriava sa najmä na európske trhy, pričom postupne expanduje aj do iných krajín.[2] Ďalšou populárnou online bankou je  Monzo, ktorá mala  na konci roka 2023 viac ako 9 miliónov zákazníkov, pričom za minulý rok pribudli asi 2 milióny. Monzo ponúka rôzne služby ako monitorovanie hypoték, investičnú platformu alebo nástroj Call Status na prevenciu podvodov.[3] Množstvo používateľov si získava aj Monese, ktoré dosiahlo v roku 2023 na počet 2 milióny zákazníkov. Je ľahké si v nej otvoriť účet, nevyžaduje príliš veľa bezpečnostných krokov a poskytuje rýchli prístup k bankovým službám alebo nákupom.[4]

Tradičné banky sa musia prispôsobiť

Podľa Richa Clowa, riaditeľa pre inovácie a stratégiu v globálnych platobných riešeniach Bank of America, je potrebné aby banky smerovali k integrovanému prístupu, ktorý zahŕňa digitálne aj osobné služby a vyhoveli tak vyhoveli požiadavkám zákazníkov. Zákazníci sú stále viac naklonení využívať svoje mobilné zariadenia a elektroniku na vykonávanie bankových transakcií, no zároveň si vážia možnosť osobnej interakcie a odborného poradenstva v tradičných bankových pobočkách. Integrácia vyspelých technológií, ako je umelá inteligencia, je kľúčová pri tvorbe nových produktov a služieb, ktoré zákazníkom pomáhajú pri dosahovaní ich finančných cieľov. Tieto technológie tiež pomáhajú pri bezpečnosti transakcií a prevencii podvodov.[5]

Rozmach digitálneho bankovníctva v čase Covidu-19

Napriek online bankovníctvu stále nevymizli ani  kamenné pobočky, ale postupne sa transformujú, keďže zmenilo správanie spotrebiteľov. Tí sú čoraz viac naklonení vykonávať bankové transakcie online a práve toto pohodlie sa stalo kľúčovým faktorom rozšírenej implementácie digitálnych bánk.[6] Najviac sa tento vývoj akceleroval počas pandémie Covid-19, keď boli ľudia nútení zostať doma a pobočky fyzických bánk boli zavreté. Online transakcie a platby sa stali primárnym spôsobom využívania bankových služieb. Subjekty, ktoré sa rýchlo neprispôsobili tejto zmene, začali zaostávať za konkurenciou. Aj keď pandémia výrazne posilnila vplyv digitálneho bankovníctva, tradičné banky celkom nezanikli, tak ako sa niektorí domnievali. Zákazníci stále preferujú osobný kontakt, hlavne pri väčších bankových úkonoch, keďže tento prístup im pripadá bezpečnejší, zatiaľ čo online priestor čelí bezpečnostným hrozbám a podvodom.[7] Navyše, stále  veľa  ľudí nemá prístup k online službám alebo nedisponuje schopnosťami orientovať sa v digitálnom priestore. Toto sa týka najmä staršej generácie alebo chudobnejších komunít.

Preferencie rozličných generácií

Podľa štúdie s názvom Používanie elektronického bankovníctva generáciami X, Y a Z od AHFE International, dnešná mladá generácia je závislá od digitálnych nástrojov a to zahŕňa aj bankovníctvo. Štúdia zdôrazňuje potrebu pochopenia rôznych potrieb týchto generácií, čo by malo bankám pomôcť pre lepšie prispôsobenie svojich služieb. Každá generácia má iné priority a očakávania. Staršia generácia sa sústreďuje na lepšiu dostupnosť služieb, stredná generácia využíva digitálne banky na prieskumy finančných trhov, zatiaľ čo tá najmladšia väčšinou len prevádza peňažné prostriedky. Porozumenie týmto potrebám je kľúčové pre poskytovateľov bankových služieb, aby udržali krok s rýchlo meniacim sa ekosystémom.[8]

Záver

Môžeme konštatovať, že digitálne bankovníctvo reprezentuje budúcnosť a pre štandardne banky je potrebné prispôsobiť sa novým trendom, ak chcú zostať v hre. Vykonávanie platieb a iných úkonov nikdy nebolo pohodlnejšie a efektívnejšie. Je tu ale aj otázka bezpečnosti, keďže online priestor je citlivé miesto, kde sa užívatelia môžu ľahko stať obeťami rôznych podvodov a kybernetických útokov. Zároveň je zrejmé, že osobný prístup je stále dôležitou súčasťou bankovníctva ako takého, hlavne pre služby s komplexnejším charakterom.


[1] https://www.fintechfutures.com/2024/03/from-start-up-to-unicorn-the-rise-of-revolut/#:~:text=With%20the%20vision%20of%20making,Yatsenko%20created%20Revolut%20in%202015.&text=In%20just%20nine%20short%20years,operates%20in%20over%2035%20countries.

[2] https://www.businessofapps.com/data/revolut-statistics/

[3] https://www.eu-startups.com/2024/03/london-based-digital-bank-monzo-raises-e397-milion-to-fuel-product-roadmap-and-diversification-strategy/#:~:text=The%20round%20follows%20a%20period,well%20as%20400%2C000%20business%20customers.

[4] https://getlatka.com/companies/monese

[5] https://www.pymnts.com/news/digital-banking/2024/bank-of-america-digital-evolution-demands-high-tech-and-high-touch-approach/

[6] https://www.pymnts.com/news/digital-banking/2024/banks-invest-in-digital-differentiation-to-remain-relevant/

[7] https://www.globalbankingandfinance.com/the-evolution-of-consumer-banking-preferences/

[8] https://openaccess.cms-conferences.org/publications/book/978-1-958651-91-9/article/978-1-958651-91-9_24

Nové trendy v dovolenkách pre rok 2025? Radosť zo zmeškanej udalosti či maximálny pokoj

21.01.2025

Cestovanie sa v roku 2025 vydáva na novú cestu, ktorá odráža meniace sa preferencie turistov. Zatiaľ čo kedysi boli preferované luxusné rezorty pri mori, dnes sa dostávajú do popredia menej známe destinácie. Vplyv ekologického povedomia a záujem o udržateľné formy cestovania stále viac ovplyvňujú výber dovolenkových cieľov. Nižšie uvádzame päť hlavných trendov, [...]

Rok 2025 v kontexte globálnych trhov

10.01.2025

Znižovanie sadzieb Fed plánuje v novom roku ďalšie zmeny sadzieb, avšak pôjde len o dve zníženia, dohromady o 50 bázických bodov, čo je obrat z pôvodných štyroch o celý percentuálny bod. Banka počas posledného decembrového zasadnutia, podľa očakávaní, znížila úrokové sadzby na 4,25 % – 4,5 %. Predseda Fedu, Jerome Powell bol názoru, že ekonomika je na tom [...]

Volkswagen sa vyrovnáva s vysokými nákladmi a prechodom na elektromobily

09.12.2024

Popredný nemecký výrobca automobilov, Volkswagen, v posledných kvartáloch trápi výrazný pokles predaja. Napriek tomu, že ide o jednu z dominantných značiek, konkurenčný boj v automobilovom priemysle sa vyostruje a jej problémy poukazujú na stav celého európskeho trhu. Automobilky čelia vysokým nákladom najmä na výrobu technologicky vyspelých elektromobilov, ktoré následne [...]

Trump

Trumpova reforma čelí masívnemu odporu, 18 amerických štátov žaluje nového prezidenta

21.01.2025 23:11

Spomínaný 14. dodatok bol prijatý po občianskej vojne v USA ako súčasť snahy zabezpečiť práva bývalých otrokov a ich detí.

473287902 1632043697403498 1413191416410981714 n

Rokovanie Danka s Huliakom stroskotalo. Situáciu v SNS má riešiť Fico: poslanec žiada envirorezort

21.01.2025 22:23

Huliak podľa Danka odmietol post podpredsedu NR SR.

Jeruzalem, streľba, teroristi

Muž s nožom napadol niekoľko ľudí v Izraeli, polícia ho na mieste zabila

21.01.2025 21:45

Podľa preukazu totožnosti nájdeného u útočníka ide o 29-ročného Maročana, ktorý mal povolenie na trvalý pobyt v USA.

česko, strelec, filozofická fakulta, polícia čr

Slovenská linka pomoci odhalila psychicky chorého študenta v Česku, vyhrážal sa, že niekomu ublíži

21.01.2025 21:06

Podľa linky sa nedalo vylúčiť, že by skutočne bola schopná niekoho zabiť, preto zalarmovala českú políciu.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 50
Celková čítanosť: 66849x
Priemerná čítanosť článkov: 1337x

Autor blogu

Kategórie