Meta Platforms čelí v EÚ obmedzenia a možnému zákazu reklamy

Americkej spoločnosti Meta Platforms, ktorá prevádzkuje sociálne siete Facebook a Instagram, hrozí v EÚ zákaz reklamy. Dôvodom je jej špecifická forma, takzvaná cielená reklama. Zákaz cielenej reklamy, ktorá sa zameriava na používateľov vďaka zberu ich osobných údajov, je pre Metu viac než komplikáciou. Americká spoločnosť sa dlho snahám o obmedzenie tejto praxe bránila, hlavne preto, že reklama na jej sociálnych sieťach je jej hlavným zdrojom príjmov.

Biznis model Mety ohrozený

Základným biznis modelom spoločnosti Meta je ponuka bezplatných služieb v oblasti sociálnych sietí a predaj reklamy firmám a jednotlivcom, ktorí chcú osloviť používateľov týchto sociálnych sietí.

Za uplynulý rok, spoločnosť Meta vygenerovala v globálnom merítku 113 miliárd dolárov príjmov z reklamy. Je to skok oproti roku 2020, kedy Meta dosiahla výnosy z reklamy „iba“ na úrovni 85 miliárd dolárov. V roku 2021 boli výnosy z reklamy najvyššie vôbec, a to na úrovni 115 miliardy dolárov.

Európsky trh je pre Metu druhým najlukratívnejším regiónom, hneď po Severnej Amerike. Podľa  finančne riaditeľky Meta Platforms, Susan Li, príjmy z reklamy v Európskej únii sa podieľajú zhruba desiatimi percentami na celkových obchodných aktivitách spoločnosti.

EÚ ide Mete po krku

Európsky úrad pre ochranu osobných údajov (EDPB) súhlasil s tým, aby sa zákaz, ktorý predtým zaviedlo Nórsko, ktoré nie je členom EÚ, rozšíril na všetkých 30 krajín Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru.

Rozhodnutie EDPB nariaďuje írskemu úradu pre ochranu osobných údajov, kde Meta sídli, aby do dvoch týždňov uložil firme trvalý zákaz používania tejto takzvanej behaviorálnej reklamy. Meta sa vyjadrila, že s európskymi úradmi v tejto veci spolupracuje a hovorca spoločnosti odkázal, že

„tento vývoj neoprávnene ignoruje starostlivý a dôkladný regulačný proces“.

Spoločnosť Meta sa pomocou svojho plánu pokúša obísť predpisy EÚ, ktoré idú smerom obmedziť jej možnosti prispôsobovať reklamy používateľom bez ich súhlasu a tak poškodiť jej hlavný zdroj príjmov.

Reakcia Meta Platforms

Spoločnosť Meta  reagovala  na nariadenie európskeho úradu tým, že odkázala na svoje skoršie vyhlásenie, že používateľom v EÚ a EHP poskytne možnosť vyjadriť súhlas s cielenou reklamou a v novembri ponúkne model predplatného bez reklám tak, aby vyhovela regulačným požiadavkám.

Ponuka voľby medzi bezplatnou službou s reklamami a plateným variantom by mohol viesť k tomu, že sa používatelia rozhodnú pre prvú možnosť. To by spoločnosti Meta pomohlo vyhovieť predpisom EÚ bez toho, aby to ovplyvnilo jej aktivity v oblasti reklamy.

Meta regulačným orgánom oznámila, že okrem desiatich eur mesačne v prípade účtu na desktope si môže užívateľ priplatiť šesť eur za každý prepojený účet. Na mobilných zariadeniach by sa cena vyšplhala na zhruba 13 eur mesačne, v dôsledku zohľadnenia provízií účtovaných App Store a Google Play.

Ozios-Austera-Meta nechce prist o reklamu na platformach Facebook a Instagram-Vymyslela plateny ucet
Vývoj ceny akcií spoločnosti Meta Platforms za posledných 5 rokov. (Zdroj: Tradingview.com)

Ide o miliardy

Je nesporné, že Mete, prevádzkovateľovi jednej z najpopulárnejších sociálnych sietí, ide o veľa. Ale nie o všetko. Európsky regulátor chce obmedziť jej hlavný revenue stream. Avšak tým, že spoločnosť generuje väčšinu príjmov z reklamy mimo jurisdikciu EÚ, a jej európske príjmy sú iba 10% z celkových, bytostne to firmu neohrozí. Naviac, Meta predstavila platené balíčky pre užívateľov, aby sa „vyhla“ regulátorom EÚ. V závislosti na popularite tejto platenej alternatívy u európskych používateľov, možno dokáže Meta aj nahradiť časť výpadku príjmov z reklamy v rámci jednotného trhu EÚ.

Môže drobný investor zarobiť na miliardových príjmoch Ligy majstrov?

30.09.2025

Klubové súťaže UEFA, najmä Liga majstrov, prinášajú európskej futbalovej asociácii každoročne vyššie tržby. Od spustenia novej sezóny hlavnej fázy najznámejšej klubovej súťaže planéty, ktorá odštartovala 16. septembra, asociácia opäť očakáva zväčšenie príjmov. Do ligovej fázy postúpilo tridsaťšesť tímov, ktorých futbalové federácie sú súčasťou [...]

CoreWeave buduje nové AI dátové centrá a chce dobyť Wall Street

24.07.2025

Budúcnosť umelej inteligencie sa nezakladá len na algoritmoch, ale rovnako na hmotnej infraštruktúre. CoreWeave, v súčasnosti už verejne obchodovaná firma a jeden z najfrekventovanejšie diskutovaných entít v sektore AI cloudových riešení, sa dostáva do centra pozornosti s finančnou investíciou v objeme niekoľkých miliárd amerických dolárov do inovatívneho dátového centra [...]

Futbalové kluby zaujímajú nielen fanúšikov, ale aj kapitálových investorov. Ich cenné papiere predstavujú atraktívnu investičnú príležitosť na rôznych svetových burzách

07.07.2025

Futbal sa už dávno rozrástol za rámec gólov a trofejí. Zo značných klubov sa vyvinuli globálne značky a zároveň investičné nástroje, ktoré sledujú nielen fanúšikovia, ale aj obchodníci na finančných trhoch. Ľudia dnes do futbalových akcií neinvestujú len na základe emócií alebo vernosti klubu, ale sústreďujú sa hlavne na očakávaný finančný návrat. Najlepšie [...]

parlament

Poslanci ukončili deň diskusiou o návrhoch zákonov z rezortu školstva

17.10.2025 16:19

Návrhy majú priniesť viaceré zmeny.

požiar Oščadnica

Požiar chaty v Oščadnici likvidovalo 17 profesionálnych hasičov

17.10.2025 16:04

Žilinská krajská polícia na sociálnej sieti informovala, že v dôsledku požiaru bola úplne zničená nadzemná časť drevostavby.

žltačka, dezinfekcia, infekcia

Dvom klientom ubytovne a nocľahárne v Trnave zistili žltačku

17.10.2025 15:57

Nariadili dezinfekciu priestorov a zvýšený epidemiologický dohľad.

Friedrich Merz, nemecký kancelár

Kancelár Merz čelí búrke po výroku o migrantoch a deportáciách. Niektorí ho bránia

17.10.2025 15:55

Ostre Merzov výrok kritizuje ľavicová opozícia.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 61
Celková čítanosť: 85890x
Priemerná čítanosť článkov: 1408x

Autor blogu

Kategórie