Čínsky BYD, nemecký Volkswagen a najmä americká Tesla vládnu svetovým výrobcom elektrických vozidiel

V posledných rokoch a mesiacoch sa venuje veľká pozornosť elektrickej energii a tomu, ako ňou nahradiť palivá. Hlavným dôvodom je globálne otepľovanie, ktoré ohrozuje celú planétu. Vzhľadom na to sa mnohé spoločnosti zaviazali stať sa uhlíkovo neutrálnymi. Agenda nám však predstavila aj mnohé odvetvia e-mobility – elektromobily, elektrické nákladné vozidlá, čistú energiu atď. Keďže sektor EV (elektromobilov) je jedným z najväčších alebo najzaujímavejších pre investorov, rozhodli sme sa zamerať práve naň – presnejšie na automobily.

Elektrické vozidlá

Elektrické vozidlá, všeobecne známe ako EV, sú poháňané elektrickou energiou, a to buď čiastočne, alebo úplne. Sú nákladovo efektívne vďaka menšiemu počtu pohybujúcich sa častí a ekologické, keďže sa spoliehajú na minimálne alebo žiadne fosílne palivá. Hoci niektoré EV používajú olovené alebo nikel-metalhydridové batérie, moderné EV sa spoliehajú prevažne na lítium-iónové batérie, ktoré sú známe svojou odolnosťou a vysokou kapacitou uchovávania energie. Tieto batérie sa vybíjajú len 5 % mesačne. Stále však existujú obavy týkajúce sa ich bezpečnosti, pretože môže dôjsť k ich tepelnému vybitiu, čo môže mať za následok incidenty, ako sú požiare alebo výbuchy, ako to bolo zaznamenané v modeli Tesla Model S. Napriek tomu sa vyvíja úsilie na zvýšenie bezpečnosti týchto batérií.

Aby boli naše tri výbery dynamickejšie, rozhodli sme sa vybrať najväčších výrobcov elektrických vozidiel zo Severnej Ameriky, Európy a Ázie. Trhové kapitalizácie našich tipov sú:

– BYD 101,90 mld.

– Volkswagen 78,10 miliardy USD

– Tesla 526,36 miliardy USD

Keďže Ázia je najväčším trhom s elektromobilmi, začneme tam.

BYD

Najväčšou spoločnosťou vyrábajúcou elektromobily v Číne je Tesla. Najväčšou domácou spoločnosťou je však BYD. BYD je technologická spoločnosť, ktorá sa zameriava na vytváranie nových technológií na zlepšenie života ľudí. Spoločnosť bola založená vo februári 1995 a za posledné dve desaťročia zaznamenala rýchly rast. Spoločnosť BYD, ktorá má viac ako 30 priemyselných parkov po celom svete, pôsobí v rôznych priemyselných odvetviach vrátane elektroniky, automobilov, novej energie a železničnej dopravy. Jej cieľom je poskytovať energetické riešenia s nulovými emisiami, ktoré pokrývajú všetko od výroby energie až po jej skladovanie a ďalšie oblasti. Spoločnosť je kótovaná na burze cenných papierov v Šen-čene pod značkou 002594, ako aj na burze cenných papierov v Hongkongu.

Od svojho vstupu na burzu v roku 2011 pri cene 28 CNY zažili ich akcie neuveriteľnú jazdu. Za posledných 12 rokov sa im podarilo narásť o viac ako 846 % a dosiahnuť cenu 265 CNY, na ktorej sú dnes. Najprudší rast bol v polovici roka 2020, keď akcie rýchlo poskočili o 360 %, a potom nasledovala korekcia. Historické maximum dosiahla v roku 2022, keď jej cena dosiahla 351 CNY.

Ozios-Austera-Cinsky vyrobca elektroaut BYD narastol v cene akcii o 850%

Pohyb akcií spoločnosti BYD od jej príchodu na trh. (Zdroj: Google Finance)

Volkswagen

Na druhom najväčšom trhu s elektrickými vozidlami, v Európe, má Volkswagen dominantné postavenie. Je však dôležité pripomenúť, že skupina Volkswagen vlastní koncern Škoda, Porsche, Audi, Lamborghini atď. Volkswagen AG, významný nemecký výrobca automobilov, bol založený v roku 1937 nemeckou vládou s cieľom vyrábať cenovo dostupné ľudové vozidlá. Spoločnosť riadila nacistická organizácia Nemecký pracovný front a bola zodpovedná za výstavbu novej továrne v Dolnom Sasku v Nemecku. Továreň mala slúžiť na sériovú výrobu automobilu, ktorý navrhol rakúsky inžinier Ferdinand Porsche. Výroba Volkswagenu sa rýchlo rozšírila v 50. rokoch 20. storočia uvedením dodávkového vozidla Transporter a kupé Karmann Ghia.

V súčasnosti je Volkswagen lídrom v oblasti elektromobility, pričom v porovnaní s ostatnými skupinami v oblasti mobility je dôslednejší a nadšenejší. Jeho cieľom je do roku 2025 vyrábať a predávať až tri milióny plne elektrických vozidiel ročne, v závislosti od dopytu na trhu. Ponuka elektrických modelov v jej portfóliu je rozsiahla, vrátane modelov Volkswagen ID.3, Audi Q4 Sportback e-Tron a Porsche Taycan, pričom plánuje elektrifikovať celé portfólio.

Akcie spoločnosti Volkswagen sú kótované na Frankfurtskej burze cenných papierov. Keď v roku 1994 prišli na trh, cena jednej akcie bola 18,60 EUR. Odvtedy spoločnosť zaznamenala pekný rast a expanziu, čo vytlačilo cenu nahor o 500 %, ak sa pozrieme na súčasnú cenu 119,32 EUR za akciu. Historické maximum však bolo v roku 2015, keď cena dosiahla 250 EUR a predstavovala rast o viac ako 1200 %. Odvtedy mali akcie pomerne volatilný priebeh, keďže po raste nasledovala korekcia, ale v roku 2021 opäť dosiahli ďalší vrchol na úrovni 245 EUR. Odvtedy cena klesá, ale to dáva akcii veľmi pekný potenciálny priestor na pohyb.

Ozios-Austera-Volkswagen je jedina klasicka automobilka, ktora skutocne zvlada prechod na elektromobilitu
Pohyb akcií spoločnosti Volkswagen od príchodu na trh. (Zdroj: Google Finance)

Tesla

Tretím najväčším trhom s elektrickými vozidlami je Severná Amerika, ktorú vedú Spojené štáty. Aj keď je americký trh veľmi konkurenčný aj v sektore EV, Tesla je najväčšou spoločnosťou podľa trhovej kapitalizácie. Tesla, predtým známa ako Tesla Motors, je americká spoločnosť, ktorá vyrába elektromobily, batérie pre autá a domáce úložiská energie a solárne panely. Spoločnosť založili v roku 2003 Martin Eberhard a Marc Tarpenning a pomenovali ju po americkom vynálezcovi srbského pôvodu Nikolovi Teslovi. Elon Musk, spoluzakladateľ spoločnosti PayPal, poskytol spoločnosti finančné prostriedky vo výške viac ako 30 miliónov USD a v roku 2004 sa stal jej predsedom.

Hlavným cieľom spoločnosti Tesla bolo vytvoriť športové elektrické vozidlo a v roku 2008 uviedla na trh svoj prvý automobil Roadster. Roadster bol úplne elektrický a mal bezprecedentný dojazd 245 míľ (394 km) na jedno nabitie. Výkon vozidla bol porovnateľný so športovými vozidlami s benzínovým pohonom, so schopnosťou zrýchliť z 0 na 60 míľ (96 km) za hodinu za menej ako štyri sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 125 míľ (200 km) za hodinu. V roku 2010 spoločnosť Tesla vstúpila na burzu a v rámci prvej verejnej ponuky získala 226 miliónov USD. Odvtedy spoločnosť dosiahla mnoho významných prelomov a míľnikov.

Keď Tesla vstúpila na burzu Nasdaq, jej cena bola len 1,28 USD. Súčasná cena akcií je 168 USD, čo znamená, že za 13 rokov sa spoločnosti podarilo zabezpečiť rast o neuveriteľných 13 000 %. To však nie je najvyššia hodnota, na ktorej sa akcie nachádzali. Akcie dosiahli historické maximum v roku 2021, keď cena akcie dosiahla 406 USD, čo znamená, že v tom čase bol rast raketový 31,725 %. Len pre predstavu, ak by ste v roku 2010 investovali 1,28 USD, v roku 2021 by ste mali 406 USD, ak nerátame žiadne náklady a poplatky.

Ozios-Austera-Tesla v akciach oslabila, ale vdaka tlaku na konkurenciu ma opat potencial rast

Pohyb akcií spoločnosti Tesla od ich vstupu na trh. (Zdroj: Google Finance)

Záver

Celosvetový prechod na e-mobilitu nabral na intenzite kvôli obavám o životné prostredie, pričom spoločnosti sa zaviazali stať sa uhlíkovo neutrálnymi. Najmä sektor elektromobilov zaznamenal v posledných rokoch výrazný rast vďaka nákladovej efektívnosti a ekologickosti. BYD, Volkswagen a Tesla sú najväčšími výrobcami elektrických vozidiel v Ázii, Európe a Severnej Amerike. Tieto spoločnosti zaznamenali v posledných rokoch výrazný rast, ale zároveň čelili problémom, ako sú obavy o bezpečnosť lítium-iónových batérií. Napriek tomu sa vynakladá úsilie na zlepšenie bezpečnosti batérií a zvýšenie udržateľnosti sektora EV.

Slávna značka topánok je späť. Adidas hlási nárast predajov, rozchod s rapperom Kanye Westom zvládol dobre

31.10.2024

Spoločnosť známa hlavne svojou športovou obuvou vykazovala v posledných štvrťrokoch známky spomalenia predajov. Najnovšie hospodárske výsledky, ktoré pozitívne prekvapili investorov, však naznačujú nárast predajov, najmä na kľúčových trhoch v Ázii a Európe. Lepšie vyhliadky podporili aj cenu akcií Adidas, ktorá v utorok narástla. Budúcnosť firmy závisí na tom, [...]

Prečo je stále výhodné dlhodobo investovať svoje úspory aj v čase poklesu inflácie?

11.10.2024

Inflácia na Slovensku v poslednom období zaznamenala pokles, čo je pre spotrebiteľov aj samotnú ekonomiku nepochybne pozitívna správa. Mnohí by si ale na základe toho mohli myslieť, že v takomto prostredí nie je potrebné investovať voľné finančné prostriedky. Konzistentné investovanie avšak má svoje výhody aj v čase poklesu miery inflácie. Počas čítania sa dozviete [...]

Evolúcia bez eufórie: iPhone 16 od Applu čelí náročnejšiemu štartu

03.10.2024

Apple, ako najhodnotnejšiu spoločnosť na svete, netreba predstavovať. K jej najpopulárnejším produktom patrí iPhone, ktorého nová verzia vychádza v podstate každý rok. Nedávno bol na trh uvedený najnovší model iPhone 16, čo vzbudilo veľký záujem spotrebiteľov aj investorov. Prvé údaje o predaji však naznačujú, že záujem je nižší, ako tomu bolo [...]

Merkelová, Putin

Merkelová bránila vstupu Ukrajiny do NATO, bála sa ruskej reakcie, píše v knihe. Čo jej povedal Putin počas stretnutia?

21.11.2024 09:32

V popise jedného stretnutia s Putinom potom Merkelová naznačuje, že načasovanie invázie na Ukrajinu súviselo aj s jej odchodom z politiky.

Czech Republic Slovakia

Českí politici sa hádajú pre zvýšenie platov. Bude Petr Fiala zarábať viac peňazí ako Robert Fico?

21.11.2024 09:00

Opozícii prekáža nielen zvýšenie platov politikov. Varuje, že keby Petr Fiala zostal pri moci,Slováci by mohli dostávať vyššie mzdy ako Česi.

Čierny Balog

Okolie Čierneho Balogu sa mení na mesačnú krajinu, lesy sa Horehroncom strácajú pred očami pre mohutnú ťažbu

21.11.2024 08:00

V okolí spustili, kvôli lykožrútovej kalamite, masívnu ťažbu dreva.

Carlo Acutis

Prvý svätec tohto milénia: Pápež kanonizuje mladíka, ktorého označujú za 'patróna internetu'

21.11.2024 07:51

Carlo Acutis, ktorý sa narodil talianskym rodičom v Londýne, bol webový dizajnér.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 46
Celková čítanosť: 62481x
Priemerná čítanosť článkov: 1358x

Autor blogu

Kategórie