Predaje elektromobilov Tesla klesajú, čínska konkurencia tlačí ceny smerom nadol a akcionári hľadajú dôvody, prečo by mali zostať verní investícii do spoločnosti s diskutabilným vysokým burzoým ohodnotením. Na túto výzvu má reagovať spustenie automatizovaných taxislužieb – takzvaných robotaxi – v texaskom Austine. Tesla síce nie je priekopníkom tohto trhu, ale snaží sa ukázať investorom, že upadajúce výnosy z elektromobilov môžu kompenzovať príjmy z robotických dopravných služieb ako nového zdroja budúcich ziskov.
Tesla mení smer k automatickej preprave pasažierov
Tesla v minulých rokoch prekonala množstvo výziev – od výrobných ťažkostí, nejednotnej kvality produktov a chýb v softvéri, cez regulačné spory až po pripomienky týkajúce sa bezpečnosti jej autonómnych systémov. Napriek tomu si udržiava solídnu pozíciu na trhu a obhajuje sa pred skeptickými investormi najmä svojou kapacitou pre inovácie a vyhliadkami ďalšieho vývoja v autonómnej doprave či energetických službách. Tesla chce revolučne zmeniť transport vystriedaním ľudských vodičov úplne automatizovanými vozidlami bez ovládacích prvkov, pričom zároveň bude ponúkať masovo rozšíriteľnú službu robotaxi ako ekonomicky výhodnú, všeobecne dostupnú a bezpečnú alternatívu k tradičnej doprave. Namiesto toho, aby zostala výlučne výrobcom elektromobilov, sa zameriava na dominantné postavenie v oblasti umelej inteligencie a robotiky, kde autonómna doprava má predstavovať jadro jej budúceho biznisu.
Spustenie služby robotaxi v Texase
V nedeľu 22. júna 2025 Tesla uviedla do prevádzky obmedzenú komerčnú službu robotaxi s flotilou vozidiel Model Y SUV v Austine. Autá jazdia v uzavretej oblasti a prevážajú platiacich zákazníkov za fixnú cenu 4,20 USD. Na mieste spolujazdca sedí zástupca Tesly kvôli bezpečnosti, no za volantom už nie je žiadny vodič. Launch je zámerne obmedzený na úzky kruh pozvaných pasažierov a približne tucet vozidiel, ktoré sa navyše vyhýbajú zlému počasiu a zložitým križovatkám, čo ukazuje, že firma pristupuje k verejnému uvedeniu služby opatrne. Okrem toho to vyžadujú aj regulačné predpisy, ktorými robotaxi od Tesly zatiaľ neprešli.
Strategický význam projektu
Služba robotaxi nie je technologickým prelomom (už ju poskytujú iné firmy), ale predstavuje najmä strategický krok pre Teslu samotnú. Keďže rast predaja jej elektromobilov globálne spomaľuje a stretáva sa s tvrdou konkurenciou hlavne od čínskych výrobcov ako BYD, Elon Musk presunul fokus spoločnosti na autonómne vozidlá a robotiku. Táto stratégia je kritická pre zachovanie vysokého trhového ocenenia. Investori totiž stavajú na to, že robotaxi by pre firmu mohlo predstavovať významný zdroj výnosov. Výhody tohto modelu spočívajú v eliminácii vodičov a využití systému Full Self-Driving (FSD), čo môže narušiť trh osobnej dopravy a konkurovať spoločnostiam ako Uber, ale s dramaticky nižšími nákladmi na kilometer. Firma ARK Invest predpovedá, že do roku 2029 môže až 90 % hodnoty Tesly pochádzať z autonómnej dopravy.
Regulačné prekážky zostávajú aktuálne
Významnou bariérou pre plány Tesly sú stále regulačné obmedzenia. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) dlhodobo vyjadruje obavy ohľadom softvéru pre autonómne vozidlá. Tento systém bol spojený s nehodami, ktorým sa podľa úradu dalo predísť. Texanskí poslanci už Teslu vyzvali, aby postponovala zavedenie služby do schválenia nových štátnych regulácií, ktoré môžu vyžadovať licencie pre prevádzkovateľov. Preto sa Tesla rozhodla spustiť službu v limitovanej forme.
Ako sa robotaxi od Tesly porovnáva so službou Waymo?
Tesla je pod drobnohľadom kvôli bezpečnostným incidentom v minulosti, zatiaľ čo Waymo od Google doteraz neeviduje žiadne smrteľné nehody spojené so svojou službou. Waymo má pritom už viac ako 1500 vozidiel v niekoľkých mestách, vykazuje výborné bezpečnostné štatistiky a má na konte milióny najazdených kilometrov. Tesla vsádza primárne na kamery a svoj FSD softvér, pričom kladie dôraz na masívnu škálovateľnosť vďaka obrovskému množstvu dát z reálnych jázd svojich automobilov. Jej robotaxi služba zatiaľ operuje len s veľmi obmedzeným počtom vozidiel a pod bezpečnostným dozorom. Waymo ponúka jazdy v určitých regiónoch kompletne bez vodiča a ťaží z overených partnerstiev a dôvery klientov.
Reakcia trhov
Hneď po štarte testovacích jázd robotaxi v Austine reagovali trhy pozitívne, keď v pondelok 23. júna 2025 akcie Tesly vzrástli o viac ako 10 %, čo signalizuje obnovenú dôveru investorov v autonómne ambície firmy. Nárast prišiel aj napriek tomu, že segment elektromobilov je pod tlakom, kvôli čomu sa akcie od začiatku roka nachádzajú v mínuse. Dodávky za prvý kvartál boli najnižšie za posledné dva roky. Pozornosť investorov sa čoskoro zameria na výsledky za druhý kvartál.

Finančná situácia
Finančné zdravie Tesly tak čoraz viac závisí od autonómnych vozidiel, ktoré majú byť hlavným motorom budúceho rastu tržieb a ziskovosti. Aj keď automobilová divízia zostáva primárnym zdrojom príjmov, v prvom štvrťroku 2025 zaznamenala 20 % pokles tržieb a výrazný prepad marží, čo prispelo k celkovému poklesu tržieb spoločnosti o 9 % na 19,34 miliardy USD a k prepadu čistého zisku o 71 % na 409 miliónov USD. Energetická divízia naopak rastie a dosiahla výnosy 1,64 miliardy USD, čo je o 67 % viac ako v predchádzajúcom roku.
Tesla stojí na križovatke. Musk z nej musí urobiť technologickú platformu
Zdá sa, že budúcnosť Tesly skutočne spočíva v autonómnej doprave. Spomalenie rastu a klesajúca ziskovosť ukazujú, že súčasný model už nestačí. Uvedenie robotaxi nie je len ďalší produkt, ale pokus o redefinovanie príbehu firmy z výrobcu áut na technologickú platformu s globálnym dosahom. Musk musí investorom ponúknuť nový príbeh skôr, ako sa dôvera definitívne otočí. Ak autonómne služby dokážu škálovateľnosť a rentabilitu, Tesla získa novú líniu rastu. Ak nie, príde nielen o náskok, ale aj o status rastovej ikony.
Celá debata | RSS tejto debaty