Európsky automobilový priemysel dostal v prvom štvrťroku 21. storočia niekoľko rán. Prvá prišla po finančnej kríze v rokoch 2008 a 2009, keď mnohé vlády masívne zasiahli do podpory svojho kľúčového odvetvia, a ďalšia prišla o 12 rokov neskôr s pandémiou Covid-19 a fatálnym narušením dodávateľsko-odberateľských reťazcov. Sotva sa európske automobilky dostali z najhoršieho, objavila sa na obzore neúprosná konkurencia z Číny a len nedávno prišiel úder spoza Atlantického oceánu, keď sa pohrozilo zvýšením ciel na dovoz európskych automobilov do USA.
K tomu všetkému sa pridala dlhoročná snaha o zníženie emisií skleníkových plynov, ktorá viedla k jednému z najväčších škandálov v histórii automobilového priemyslu. Vtedy vyšlo najavo, že nemecký koncern Volkswagen falšoval údaje o emisiách, ktoré motory jeho áut vypúšťali do ovzdušia.
Kým sa teda európske automobilky snažia splniť ciele európskej ekologickej dohody, konkurencia, či už prichádza zo Severnej Ameriky alebo Číny, na seba nenecháva čakať. To, v čom Európania dlho viedli, sa im zrazu rozpadá pod rukami a snažia sa naskočiť na tento vlak. Pozrime sa, ako sa darí automobilovým veľmociam v strednej Európe, medzi ktoré môžeme popri Nemecku pokojne zaradiť aj Českú republiku a Slovensko.
Nemecko má problém v Číne
Hoci pomerne často počúvame, že nemecký automobilový priemysel bol pandémiou Covid-19 vážne poškodený, údaje ukazujú, že jeho kríza sa začala niekoľko rokov pred Covidom. Ešte v rokoch 2015 až 2018 Nemecko vyrábalo približne pol milióna automobilov mesačne, ale v roku 2019 to bolo už len približne 350 000 automobilov. V súčasnosti sa mesačná produkcia pohybuje okolo 250 000 – ale konkrétne v decembri 2024 to bolo necelých 233 000 vozidiel.
Za celý rok 2024 Nemecko vyrobilo 4,1 milióna automobilov, z čoho približne 3,2 milióna bolo vyvezených. Výroba sa medziročne nezmenila, zatiaľ čo vývoz sa v porovnaní s rokom 2023 zvýšil len mierne o dve percentá. Počet nových registrácií v Nemecku klesol o jedno percento na približne 2,8 milióna automobilov. Podľa údajov Nemeckého zväzu automobilového priemyslu najväčší medziročný pokles o 27 % zaznamenali registrácie čisto elektrických vozidiel (pokles o pätinu) a tzv. plných hybridov (bez nabíjania zo zásuvky).
Nemecký automobilový priemysel sa snažil dostať späť aspoň na úroveň výroby z obdobia pred kódexom, ale zďaleka nie na úroveň zo spomínaného obdobia rokov 2015 až 2018. Čiastočne je to spôsobené rastúcim konkurenčným tlakom zo strany Číny a čiastočne prechodom na ekologickú výrobu, ktorý ovplyvňuje automobilový priemysel celkom zásadne.
Nemýľme sa však, nemecké automobilky nečelia silnej konkurencii z Číny na domácom alebo európskom trhu, ale na čínskom trhu. Tam mali hlavné nemecké automobilky (Mercedes-Benz, Volkswagen a BMW) ešte v roku 2019 trhový podiel viac ako 26 %, v súčasnosti je to však len necelých 19 %. V roku 2023 klesol predaj Volkswagenu v Číne takmer o desatinu, Mercedes zaznamenal 7-percentný pokles a BMV dokonca viac ako 13 percent.
Teraz sa nemecké automobilky obávajú, že by mohli zažiť rovnaké Waterloo na európskom trhu, ak sa naň podarí preniknúť čínskym značkám. A to by sa mohlo stať pomerne ľahko. Tu však už hovoríme o možnom vplyve obchodnej vojny, ktorú Spojené štáty otvorene rozpútali proti Číne zavedením dodatočných ciel na čínsky tovar. Čínske automobilky, ktoré sa na americkom trhu predražia, budú logicky hľadať odbytiská inde a Európa je v tomto smere veľmi zaujímavým trhom.
Investori musia mať zlý pocit aj z nemeckého automobilového priemyslu. Za posledné dva roky klesli akcie všetkých veľkých automobiliek (VW, Mercedes, BMW).*
Česká republika je na historických rekordoch
Hoci je to už takmer klišé, Česká republika je v Nemecku ekonomicky sedemnástou krajinou. Ekonomiky oboch krajín sú tak prepojené, že keď Nemecko kýchne, Česká republika už lieči chrípku.
Je preto paradoxné, že český automobilový priemysel zatiaľ nezaznamenal žiadne výrazné problémy. Ba čo viac, rok 2024 bol podľa údajov českého Zväzu automobilového priemyslu (AutoSAP) pre tento priemysel rekordný. V roku 2024 sa v Českej republike vyrobilo 1,45 milióna osobných vozidiel, čo je historicky najviac
Výroba osobných automobilov v Českej republike medziročne vzrástla o necelé štyri percentá. Výrobcom nákladných automobilov a motocyklov sa darilo. Výroba nákladných automobilov vzrástla o 6,3 % a výroba motocyklov o 20,4 %. Jediné dve kategórie, v ktorých Česká republika zaznamenala medziročný pokles, boli autobusy (pokles o 14,5 percenta) a malé nákladné vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony (pokles o 6,4 percenta). Elektrické vozidlá sa na celkovej výrobe vozidiel v roku 2024 podieľali necelými ôsmimi percentami.
Český automobilový priemysel je však pomerne zraniteľný, keďže je takmer úplne závislý od zahraničného dopytu. V skutočnosti viac ako 93 % osobných vozidiel vyrobených v Českej republike smeruje do zahraničia. Na domácom trhu zostáva len sedem percent celkovej produkcie, čo predstavuje približne sto tisíc automobilov ročne.
Nie je preto prekvapujúce, že český automobilový priemysel s napätím očakáva, ako nakoniec dopadne obchodná politika USA. Práve v automobilovom sektore existuje pomerne veľká colná asymetria medzi USA a Európskou úniou v prospech EÚ-27. Ak Donald Trump skutočne splní svoje hrozby a zavedie dodatočné clá na európske výrobky (autá nevynímajúc), český automobilový priemysel by to mohlo dosť tvrdo zasiahnuť.
Slovensko vyrobilo len toľko áut ako v roku 2014
Krajina na východ od Českej republiky je skutočnou automobilovou veľmocou. Slovensko vyrába najviac vozidiel na obyvateľa na svete. V roku 2024 bude zo slovenských výrobných liniek schádzať 993 000 vozidiel. To znamená, že Slovensko vlani vyrobilo 182 vozidiel na každých tisíc obyvateľov.
Napriek tomu v minulom roku došlo na Slovensku k poklesu výroby vozidiel o približne 90 000 v porovnaní s rokom 2023. Tento pokles je do veľkej miery spôsobený dcérskou spoločnosťou Stelantis, ktorá mení portfólio modelov, ktoré vyrába vo svojom trnavskom závode. Výroba ostatných značiek na Slovensku bola v zásade porovnateľná s rokom 2023.
Slovensko sa však stále nevrátilo na úroveň výroby, ktorú zaznamenalo pred pandémiou Covid-19. V roku 2019 sa na Slovensku vyrobilo 1,1 milióna automobilov, pričom rok predtým to bolo takmer 1,1 milióna. Objem minuloročnej výroby je približne na úrovni roku 2014.
Slovensko sa však musí obávať aj vplyvu amerických ciel na európske aj čínske autá. Slovensko môže zažiť podobný príbeh ako Česká republika.
Vývoj na burze vybraných európskych a čínskych automobiliek Akcie nemeckej automobilky Volkswagen sa v súčasnosti obchodujú mierne nad úrovňou 100 eur za akciu. Ich hodnota za posledných päť rokov klesla o takmer 30 %. Historicky najvyššiu hodnotu dosiahli akcie spoločnosti Volkswagen v marci 2015, keď sa obchodovali za približne 250 eur. Blízko tejto úrovne boli ešte v roku 2021, keď sa obchodovali za približne 240 eur. V súčasnosti sú však akcie spoločnosti Volkswagen na vzostupnej trajektórii, pričom dno dosiahli začiatkom decembra 2024 na úrovni niečo vyše 80 eur za akciu.

Vývoj akcií VW za posledných 5 rokov; Zdroj: Google.com
Akcie automobilky BMW sú na tom z päťročného hľadiska výrazne lepšie ako akcie Volkswagenu. Obchodujú sa o takmer 46 % vyššie ako pred piatimi rokmi a cena akcií sa pohybuje nad hranicou 83 eur. Od začiatku roka však akcie BMW klesli o necelú štvrtinu a zatiaľ sa nezdá, že by nastal rozhodujúci obrat smerom nahor. Akcie BMW boli najvyššie aj v marci 2015 (nad 116 eur), pričom táto hranica je opäť na dohľad v rokoch 2023 aj 2024.

Akciám automobilky Mercedes-Benz sa za posledných päť rokov mimoriadne darilo. V skutočnosti sa zhodnotili o viac ako sto percent na súčasných približne 60 eur. Treba však dodať, že drvivá väčšina tohto nárastu sa odohrala v období od marca 2020 do novembra 2021. Odvtedy však môžeme pozorovať dlhodobú stagnáciu akcií s výkyvmi väčšinou medzi 60 a 80 eurami.

BYD je v súčasnosti najhodnotnejšou čínskou automobilovou spoločnosťou. Jej trhová kapitalizácia presahuje 776 miliárd CNY, teda približne 107 miliárd USD. Akcie BYD za posledných päť rokov posilnili o viac ako 440 % a koncom tohto roka sa vyšplhali na historické maximum.

Druhý najhodnotnejší čínsky výrobca automobilov nesie názov Li Auto. Jej trhová hodnota je viac ako 230 miliárd hongkonských dolárov, čo je približne 30 miliárd USD.* Akcie tejto relatívne mladej automobilky (založená v roku 2015) sa na burze obchodujú len od roku 2021. Za ten čas zažili vzostupy a pády a v súčasnosti sú približne o štyri percentá slabšie ako pri vstupe na burzu.

Tretím najhodnotnejším čínskym výrobcom automobilov je Xpeng Inc. Jej trhová hodnota je mierne nad 20,5 miliardy USD.* Táto automobilka bola tiež založená len v roku 2015 a na burze je kótovaná od roku 2020. Jej trhová hodnota je v súčasnosti približne o päť percent nižšia ako na začiatku jej burzového života a zatiaľ sa nezdá, že by došlo k dramatickému odrazu od dna k vrcholu.*

dôjde aj na čechov ...
Čínsky TikTok má väčší zisk než všetky tie... ...
Celá debata | RSS tejto debaty