Spoločnosť známa hlavne svojou športovou obuvou vykazovala v posledných štvrťrokoch známky spomalenia predajov. Najnovšie hospodárske výsledky, ktoré pozitívne prekvapili investorov, však naznačujú nárast predajov, najmä na kľúčových trhoch v Ázii a Európe. Lepšie vyhliadky podporili aj cenu akcií Adidas, ktorá v utorok narástla. Budúcnosť firmy závisí na tom, či sa dokáže s trhovými výzvami úspešne popasovať aj naďalej.
Adidas vymenil Westa za iných influencerov
Adidas je nemecká spoločnosť s dlhou históriou, navrhujúca najmä športové oblečenie, obuv a iné doplnky. Po ukončení spolupráce s kontroverzným rapperom Ye (Kanye West) sa dostala do obdobia reštrukturalizácie, keďže kolekcia Yeezy, ktorá tvorila značnú časť tržieb, zanechala v príjmoch spoločnosti medzeru. To vyvolalo neistotu medzi investormi, pretože Yeezy produkty boli medzi zákazníkmi mimoriadne obľúbené. Adidas preto začal upriamovať pozornosť na nové trendy a spolupráce, ako sú kolekcie so športovými a lifestylovými influencermi, ktoré by mali oživiť predaje a prilákať nových zákazníkov. Zároveň zvýšil investície do vývoja ekologicky udržateľných materiálov a produktov, čo mu má priniesť pozitívnu odozvu u vedomejších spotrebiteľov a vylepšiť jeho imidž. Adidas neustále čelí tlaku silnej konkurencie ako Nike či Puma, a má pred sebou dlhú cestu, aby opätovne upevnil svoje postavenie na trhu.
Predaje v Číne prekvapivo narástli
Čínsky trh je pre mnohých maloobchodných predajcov v posledných mesiacoch problémový z dôvodu zhoršenej ekonomickej situácie, ktorá má za následok skromnejšie výdavky spotrebiteľov. Z aktuálnych finančných výsledkov Adidas však vyplýva, že v oblasti Veľkej Číny (okrem Číny sem patria napríklad aj Mongolsko, Taiwan, Hongkong a ďalšie) sa predaje medziročne zvýšili o 9 % na 946 miliónov EUR (približne 1 miliardu USD), bez zohľadnenia menových kurzov. Spoločnosť pripisuje úspech v tomto regióne najmä zameraniu sa na predaj lokálne navrhnutých produktov, prispôsobených tamojšiemu sezónnemu vývoju. Navyše Topsports, najväčší čínsky maloobchod so športovými potrebami uviedol, že predaje výrobkov značky Adidas prevyšujú tie od firmy Nike. Tenisky inšpirované niektorými retro modelmi zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov údajne pomohli nemeckému predajcovi s opätovným získaním trhovej pozície po tom, čo ukončil spoluprácu s rapperom Ye.
Výsledky za tretí kvartál: Všetko v pluse
Adidas za tretí štvrťrok 2024 ohlásil výrazný rast tržieb nielen v Číne, ale aj vo väčšine ostatných regiónov. Celkové tržby bez zohľadnenia zmeny menových kurzov medziročne vzrástli o 10 %, na 6,44 miliardy EUR (približne 6,951 miliardy USD). Tento rast bol podporený 14 %-ným zvýšením predaja samotnej značky Adidas, čo nezahŕňa kolekciu Yeezy. Čistý zisk z pokračujúcich operácií vzrástol na 469 miliónov EUR (približne 506,92 milióna USD) a zisk na akciu dosiahol 2,44 EUR (približne 2,64 USD). Tržby v Európe vzrástli o 18 %, zatiaľ čo na rozvíjajúcich sa trhoch a v Latinskej Amerike narástli o 16 % a 28 %. V Japonsku a Južnej Kórei to bolo 18 %. Predaje sa medziročne znížili iba v Severnej Amerike, o 7 %, čoho bolo najmä z dôvodu dopredaja zásob značky Yeezy.
Vyhliadky nemeckej značky sú dobré
Na základe silných výsledkov a celkového pozitívneho trendu značky, Adidas zvýšil svoje usmernenia rastu pre rok 2024. Spoločnosť teraz očakáva, že tržby po očistení o vplyv výmenných kurzov vzrastú približne o 10 %, namiesto pôvodného odhadu jednociferného rastu. Očakávaný prevádzkový zisk sa zvýšil na približne 1,2 miliardy EUR (1,3 miliardy USD). Do tejto predpovede firma zahrnula výpredaj zvyšných zásob Yeezy počas štvrtého kvartálu.
Akcie išli po pozitívnych hospodárskych výsledkoch nahor
V priebehu posledných mesiacov akcie Adidas zaznamenali volatilitu. Po zverejnení pozitívnych výsledkov za tretí štvrťrok 29. októbra 2024, sa ich cena na Frankfurskej burze zvýšila. Investori reagovali optimisticky na silnejší predaj a zlepšené marže, čo prispelo k rastu dôvery v schopnosť firmy udržať si konkurencieschopnosť v náročných trhových podmienkach. Akcie od apríla tohto roku zatiaľ nezaznamenali výraznejší zisk ani stratu. Úspešné výsledky predaja však môžu znamenať pozitívny výhľad za predpokladu, že by firma pokračovala v efektívnom boji s trhovými výzvami. Záujem spotrebiteľov o udržateľnosť výroby produktov a technologický aspekt športového oblečenia by mohol prispieť k dlhodobému zlepšeniu výkonnosti akcií.
Trhové výzvy zostávajú
Napriek pozitívnym výsledkom čelí Adidas niekoľkým pretrvávajúcim výzvam. Konkurencia, najmä zo strany Nike a ďalších športových gigantov, zostáva silná. Navyše, Adidas sa snaží vykompenzovať finančné dopady kolekcie Yeezy, ktorá preň bola dlhodobo jedným z najziskovejších produktov. V dôsledku toho je strategickým cieľom firmy nielen udržať si súčasný rast, ale aj naďalej rozširovať ponuku udržateľných produktov, ktoré môžu zabezpečiť dlhodobú relevanciu na globálnom trhu.
Tento kvartál podľa názoru analytikov Ozios tak ukazuje návrat firmy Adidas na trajektóriu rastu, no zároveň naznačuje, že musí pokračovať v prispôsobovaní na meniace sa potreby spotrebiteľov a sledovať trendy v oblasti ekologickej výroby. Pre úplné zotavenie a stabilizáciu finančného postavenia bude dôležité, aby Adidas pokračoval v prehlbovaní inovácií svojich produktov a posilňovaní trhového postavenia voči konkurencií.
Celá debata | RSS tejto debaty