Založ si blog

Dokážu logistické firmy udržať aktuálnu rekordnú ziskovosť?

Logistické firmy ešte nezažili taký úspešný rok ako 2022. Pred sebou však majú náročné časy, ktoré vedia zvládnuť len ak zainvestujú do inovácií.

Spoločnosti v prepravnom priemysle a logistike za posledné roky čelili mnohým výzvam a výrazne zmenili spôsob, akým fungujú. Nedostatok vodičov, problémy s kapacitou, oneskorenia prepravy a prudká globálna inflácia sú príkladmi prekážok, ktoré viedli k zvýšeniu nákladov na dopravu a pracovnú silu. Logistický priemysel musel prekonať mnoho ťažkostí počas pandémie COVID-19, ku ktorej sa ešte pridali nedávne ekonomické a politické eskalácie. Avšak približne v polovici roku 2022 sa odvetviu logistiky a dopravy začalo dariť a jeho smerovanie je stabilné a pozitívne.

Zvyšuje sa dopyt po digitalizácii a preventívnej technológii

Chovanie a očakávania súčasného spotrebiteľa sa zmenili. Vyžaduje, aby všetko bolo dostupné takmer hneď a za rozumnú cenu. Kvôli vysoko konkurenčnému charakteru logistickej sféry sa možnosť zvoliť si presný čas doručenia stáva stále viac očividným rozhodujúcim faktorom, ktorý odlišuje spoločnosti. Doručenie v ten istý deň je už viac ako len konkurenčná výhoda. V dnešnej dobe ho mnohí považujú za základnú úroveň služieb.

Väčšina spoločností sa snaží o digitálnu transformáciu, keďže posledné dva roky ukázali, že dopyt je nevyspytateľný ako nikdy predtým. Manažéri dodávateľských reťazcov musia predvídať stav zásob a dodávky pomocou existujúcich technológií riadenia dodávateľského reťazca, aby vedeli, čo môžu očakávať a ako sa s tým vyrovnať skôr, než dôjde k náporu.

V súčasnosti tieto technológie dovoľujú spoločnostiam dosiahnuť lepší prehľad o dátach dodávateľského reťazca. Veľký objem údajov a prediktívna analytika môžu priniesť poznatky, ktoré pomôžu predvídať krízy alebo prerušenia a reagovať na ne. Mnohé spoločnosti teraz implementujú dané digitálne prediktívne stratégie, aby boli čo najlepšie pripravené na toto rastúce odvetvie.

Nedostatok pracovnej sily v odvetví logistiky a dopravy

Okrem toho nedostatok pracovnej sily a nedostatočná kapacita nákladnej dopravy spôsobili, že preprava tovaru na miesto určenia je náročná. Obmedzili sa zariadenia, čo zapríčinilo, že chod podnikov trpí, pretože nie je dostatok vodičov ani vozidiel, aby mohli skúsiť dobehnúť dopyt.

Malé podniky nákladnej dopravy majú len málo alebo žiadne stimuly na to, aby navýšili svoju kapacitu. To im bráni investovať do nových vozidiel. Zdá sa, že ďalším krokom je, aby spoločnosti riešili takéto nedostatky vodičov tým, že budú investovať do udržania si vodičov.

Očakáva sa, že odvetvia všeobecnej dopravy a logistiky sa do roku 2027 rozrastú približne o 172 miliárd dolárov, pričom sa predpokladá nárast pracovnej sily o viac ako 4 %. Aj napriek možnému úspechu a prosperite viedli externé problémy, ako napríklad prudká inflácia, k vzniku niekoľkých prekážok, ktoré bude musieť toto odvetvie v blízkej budúcnosti prekonať. Pozrime sa teda, ako sa v poslednej dobe darilo logistickým lídrom.

DB Schenker: o tretinu vyššie tržby

Spoločnosť DB Schenker je jedným z popredných svetových poskytovateľov logistických služieb. Zameriava sa na globálnu výmenu tovaru prostredníctvom pozemnej, leteckej  a námornej prepravy. Posledných pár rokov bolo pre túto spoločnosť náročné udržať si zisk, pretože ju výrazne zasiahli makroekonomické faktory, ktoré nasledovali po prepuknutí pandémie. Spoločnosti v roku 2021 spôsobili veľké prevádzkové straty vo výške takmer 1,7 miliardy dolárov. Tieto straty boli oproti predchádzajúcemu roku výrazne nižšie, keďže straty za rok 2020 činili 3,06 miliardy dolárov.

Spoločnosť DB Schenker však prvú polovicu roku 2022 skončila s upraveným príjmom vo výške 920 miliónov dolárov, čo dramaticky zmenilo jej výhľad v budúcich rokoch – a to všetko s menším objemom nákladu. Tržby sa výrazne zvýšili, najmä vďaka vývoju prepravných sadzieb, čo v podstate znamená, že sa prepravuje menej nákladu za vyššie ceny.

DB Schenker oznámil, že objem dopytu sa v prvej polovici roku 2022 medziročne priemerne dokopy zmenšil o 4,77 %. Na druhej strane tržby poskočili o 35 % a výnos spoločnosti sa vyšplhal o 28 % na približne 29,5 miliardy dolárov. Finančný riaditeľ Levin Holle vyhlásil, že „prvá polovica roku 2022 bola za 150 rokov histórie logistickej spoločnosti DB Schenker jej najúspešnejším polrokom.“

Zisk Maersk neuveriteľne narástol

Dánska prepravná spoločnosť Maersk, ktorá sa zaoberá námornou aj pozemnou nákladnou dopravou a logistickými službami s ňou súvisiacimi, je od roku 1966 považovaná za najväčšieho kontajnerového prepravcu a prevádzkovateľa plavidiel na svete. V priebehu tohto roku sa tímy spoločnosti Maersk snažili zmierniť problémy, ktoré trápia celú ich sieť, keďže rozsiahle prevádzkové ťažkosti viedli k častým prerušeniam.

Avšak aj napriek tomu, že prvé tri kvartály roku boli ťažkou výzvou, spoločnosť Maersk momentálne zaznamenáva výrazné zlepšenie v plnení svojich harmonogramov. Spoločnosť oznámila, že zisk pred úrokmi, daňami, odpismi a amortizáciou (EBITDA) prešiel masívnym rastom – až 62 % – a v treťom štvrťroku tohto roka dosiahol neuveriteľných 9,5 miliardy dolárov. 

Očakáva sa, že zlé poveternostné podmienky spôsobia prerušenie prevádzky prístavov, čo zvýši tlak na železničnú a cestnú nákladnú sieť ako alternatívne spôsoby dopravy. Plánovať dopredu a počítať s neočakávanými meškaniami v zime môže byť najlepšou metódou, ako minimalizovať dopad na dodávateľský reťazec spoločnosti.

DHL: Rok 2022 najúspešnejší v histórii

Popredný logistický obor DHL poskytuje kuriérske služby, doručovanie balíkov a expresné poštové služby. Frank Appel, generálny riaditeľ spoločnosti DHL, nedávno oznámil, že prvé tri kvartály roku 2022 boli „tie najúspešnejšie v histórii našej spoločnosti“. Taktiež zopakoval, že „aj keď sa globálny rast spomaľuje“, DHL je na dobrej ceste k dosiahnutiu špičkových výsledkov.

Podľa jej nedávnych správ spoločnosť DHL zaznamenala v treťom štvrťroku 2022 oproti minulému roku 20 % nárast svojich príjmov, ktoré dosiahli približne 25 miliárd dolárov. Spoločnosť DHL v snahe prekonať potenciálne a nadchádzajúce prekážky v tomto odvetví oznámila, že tento rok vyčlení 137 miliónov dolárov na zvýšenie prevádzkovej kapacity, čo zahŕňa výdavky na lietadlá a zdvojnásobenie jej vozového parku elektrických vozidiel.

Vďaka svojej flexibilnej štruktúre dokázala spoločnosť DHL efektívne využiť svoje globálne siete. Prispel k tomu aj opätovný rast v oblasti vnútroštátneho balíkového obchodu a pokračujúci trend elektronického obchodovania.

Kupovať či nekupovať logistické akcie?

Tí, ktorí majú záujem o investovanie do logistiky a dopravy, by mali zobrať na vedomie, že medzi slabnúcim zákazníckym dopytom, pretrvávajúcou inflačnou a energetickou krízou a aktuálnym nedostatkom pracovnej sily a materiálu jednoducho neexistuje dostatok potešujúcich vyhliadok na to, aby svetový obchod s tovarom naďalej robustne rástol.

Ceny energií pravdepodobne zostanú vysoké a aj napriek vládnym kompenzačným balíčkom budú zaťažovať nákladovú konkurencieschopnosť podnikov a kúpnu silu domácností.

Je však dôležité dávať pozor na vplyv automatizácie v doprave a rastúcu digitalizáciu stratégií riadenia dodávateľského reťazca. Tieto dva faktory by mohli byť hnacím motorom, ktorý prinesie skrotenie stále rastúcich prevádzkových nákladov. A nepredvídateľné nárasty dopytu by mohli predstavovať svetlo na konci tunela, po ktorom investori v blízkej budúcnosti túžia.

Pokračovanie vzostupu digitálnych bánk je nezadržateľné. Klasické banky majú čo robiť, aby udržali krok

02.04.2024

Väčšinu bankových transakcií dnes ľudia robia z pohodlia domova. Digitálny vek umožňuje takmer neobmedzenú dostupnosť takýchto úkonov, bez potreby fyzickej návštevy pobočiek, vďaka čomu sa stále viac na trhu rozrastajú digitálne banky, ktoré ponúkajú svoje služby iba online. Spoločnosti ako Revolut, Manzo alebo Monese sa tešia nesmiernej popularite hlavne [...]

Nová regulácia kryptomien (MiCA) otvára novú éru pre virtuálne meny

12.02.2024

Regulácia MiCA (Markets in Crypto Assets) predstavuje revolučný krok v rámci európskych trhov s kryptoaktívami, prinášajúci nové možnosti a lepšiu bezpečnosť do tohto dynamického a rýchlo rastúceho odvetvia. Pre Európsku úniu je to vstupenka do novej éry v digitálnom finančnom svete. Tento právny rámec, ktorý má 150 strán, je založený na obdobných pravidlách [...]

Meta Platforms čelí v EÚ obmedzenia a možnému zákazu reklamy

24.11.2023

Americkej spoločnosti Meta Platforms, ktorá prevádzkuje sociálne siete Facebook a Instagram, hrozí v EÚ zákaz reklamy. Dôvodom je jej špecifická forma, takzvaná cielená reklama. Zákaz cielenej reklamy, ktorá sa zameriava na používateľov vďaka zberu ich osobných údajov, je pre Metu viac než komplikáciou. Americká spoločnosť sa dlho snahám o obmedzenie tejto [...]

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Kongres, USA

Pre CIA hodnotil politické riziká. Expert z Harvardu pre Pravdu vysvetlil, či USA hrozí občianska vojna

26.04.2024 06:00

Občianska vojna – Civil War (na Slovensku je v kinách pod názvom Kolaps) je už dva týždne na čele rebríčka najúspešnejších filmov v USA.

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 38
Celková čítanosť: 49245x
Priemerná čítanosť článkov: 1296x

Autor blogu

Kategórie