Založ si blog

Dokážu logistické firmy udržať aktuálnu rekordnú ziskovosť?

Logistické firmy ešte nezažili taký úspešný rok ako 2022. Pred sebou však majú náročné časy, ktoré vedia zvládnuť len ak zainvestujú do inovácií.

Spoločnosti v prepravnom priemysle a logistike za posledné roky čelili mnohým výzvam a výrazne zmenili spôsob, akým fungujú. Nedostatok vodičov, problémy s kapacitou, oneskorenia prepravy a prudká globálna inflácia sú príkladmi prekážok, ktoré viedli k zvýšeniu nákladov na dopravu a pracovnú silu. Logistický priemysel musel prekonať mnoho ťažkostí počas pandémie COVID-19, ku ktorej sa ešte pridali nedávne ekonomické a politické eskalácie. Avšak približne v polovici roku 2022 sa odvetviu logistiky a dopravy začalo dariť a jeho smerovanie je stabilné a pozitívne.

Zvyšuje sa dopyt po digitalizácii a preventívnej technológii

Chovanie a očakávania súčasného spotrebiteľa sa zmenili. Vyžaduje, aby všetko bolo dostupné takmer hneď a za rozumnú cenu. Kvôli vysoko konkurenčnému charakteru logistickej sféry sa možnosť zvoliť si presný čas doručenia stáva stále viac očividným rozhodujúcim faktorom, ktorý odlišuje spoločnosti. Doručenie v ten istý deň je už viac ako len konkurenčná výhoda. V dnešnej dobe ho mnohí považujú za základnú úroveň služieb.

Väčšina spoločností sa snaží o digitálnu transformáciu, keďže posledné dva roky ukázali, že dopyt je nevyspytateľný ako nikdy predtým. Manažéri dodávateľských reťazcov musia predvídať stav zásob a dodávky pomocou existujúcich technológií riadenia dodávateľského reťazca, aby vedeli, čo môžu očakávať a ako sa s tým vyrovnať skôr, než dôjde k náporu.

V súčasnosti tieto technológie dovoľujú spoločnostiam dosiahnuť lepší prehľad o dátach dodávateľského reťazca. Veľký objem údajov a prediktívna analytika môžu priniesť poznatky, ktoré pomôžu predvídať krízy alebo prerušenia a reagovať na ne. Mnohé spoločnosti teraz implementujú dané digitálne prediktívne stratégie, aby boli čo najlepšie pripravené na toto rastúce odvetvie.

Nedostatok pracovnej sily v odvetví logistiky a dopravy

Okrem toho nedostatok pracovnej sily a nedostatočná kapacita nákladnej dopravy spôsobili, že preprava tovaru na miesto určenia je náročná. Obmedzili sa zariadenia, čo zapríčinilo, že chod podnikov trpí, pretože nie je dostatok vodičov ani vozidiel, aby mohli skúsiť dobehnúť dopyt.

Malé podniky nákladnej dopravy majú len málo alebo žiadne stimuly na to, aby navýšili svoju kapacitu. To im bráni investovať do nových vozidiel. Zdá sa, že ďalším krokom je, aby spoločnosti riešili takéto nedostatky vodičov tým, že budú investovať do udržania si vodičov.

Očakáva sa, že odvetvia všeobecnej dopravy a logistiky sa do roku 2027 rozrastú približne o 172 miliárd dolárov, pričom sa predpokladá nárast pracovnej sily o viac ako 4 %. Aj napriek možnému úspechu a prosperite viedli externé problémy, ako napríklad prudká inflácia, k vzniku niekoľkých prekážok, ktoré bude musieť toto odvetvie v blízkej budúcnosti prekonať. Pozrime sa teda, ako sa v poslednej dobe darilo logistickým lídrom.

DB Schenker: o tretinu vyššie tržby

Spoločnosť DB Schenker je jedným z popredných svetových poskytovateľov logistických služieb. Zameriava sa na globálnu výmenu tovaru prostredníctvom pozemnej, leteckej  a námornej prepravy. Posledných pár rokov bolo pre túto spoločnosť náročné udržať si zisk, pretože ju výrazne zasiahli makroekonomické faktory, ktoré nasledovali po prepuknutí pandémie. Spoločnosti v roku 2021 spôsobili veľké prevádzkové straty vo výške takmer 1,7 miliardy dolárov. Tieto straty boli oproti predchádzajúcemu roku výrazne nižšie, keďže straty za rok 2020 činili 3,06 miliardy dolárov.

Spoločnosť DB Schenker však prvú polovicu roku 2022 skončila s upraveným príjmom vo výške 920 miliónov dolárov, čo dramaticky zmenilo jej výhľad v budúcich rokoch – a to všetko s menším objemom nákladu. Tržby sa výrazne zvýšili, najmä vďaka vývoju prepravných sadzieb, čo v podstate znamená, že sa prepravuje menej nákladu za vyššie ceny.

DB Schenker oznámil, že objem dopytu sa v prvej polovici roku 2022 medziročne priemerne dokopy zmenšil o 4,77 %. Na druhej strane tržby poskočili o 35 % a výnos spoločnosti sa vyšplhal o 28 % na približne 29,5 miliardy dolárov. Finančný riaditeľ Levin Holle vyhlásil, že „prvá polovica roku 2022 bola za 150 rokov histórie logistickej spoločnosti DB Schenker jej najúspešnejším polrokom.“

Zisk Maersk neuveriteľne narástol

Dánska prepravná spoločnosť Maersk, ktorá sa zaoberá námornou aj pozemnou nákladnou dopravou a logistickými službami s ňou súvisiacimi, je od roku 1966 považovaná za najväčšieho kontajnerového prepravcu a prevádzkovateľa plavidiel na svete. V priebehu tohto roku sa tímy spoločnosti Maersk snažili zmierniť problémy, ktoré trápia celú ich sieť, keďže rozsiahle prevádzkové ťažkosti viedli k častým prerušeniam.

Avšak aj napriek tomu, že prvé tri kvartály roku boli ťažkou výzvou, spoločnosť Maersk momentálne zaznamenáva výrazné zlepšenie v plnení svojich harmonogramov. Spoločnosť oznámila, že zisk pred úrokmi, daňami, odpismi a amortizáciou (EBITDA) prešiel masívnym rastom – až 62 % – a v treťom štvrťroku tohto roka dosiahol neuveriteľných 9,5 miliardy dolárov. 

Očakáva sa, že zlé poveternostné podmienky spôsobia prerušenie prevádzky prístavov, čo zvýši tlak na železničnú a cestnú nákladnú sieť ako alternatívne spôsoby dopravy. Plánovať dopredu a počítať s neočakávanými meškaniami v zime môže byť najlepšou metódou, ako minimalizovať dopad na dodávateľský reťazec spoločnosti.

DHL: Rok 2022 najúspešnejší v histórii

Popredný logistický obor DHL poskytuje kuriérske služby, doručovanie balíkov a expresné poštové služby. Frank Appel, generálny riaditeľ spoločnosti DHL, nedávno oznámil, že prvé tri kvartály roku 2022 boli „tie najúspešnejšie v histórii našej spoločnosti“. Taktiež zopakoval, že „aj keď sa globálny rast spomaľuje“, DHL je na dobrej ceste k dosiahnutiu špičkových výsledkov.

Podľa jej nedávnych správ spoločnosť DHL zaznamenala v treťom štvrťroku 2022 oproti minulému roku 20 % nárast svojich príjmov, ktoré dosiahli približne 25 miliárd dolárov. Spoločnosť DHL v snahe prekonať potenciálne a nadchádzajúce prekážky v tomto odvetví oznámila, že tento rok vyčlení 137 miliónov dolárov na zvýšenie prevádzkovej kapacity, čo zahŕňa výdavky na lietadlá a zdvojnásobenie jej vozového parku elektrických vozidiel.

Vďaka svojej flexibilnej štruktúre dokázala spoločnosť DHL efektívne využiť svoje globálne siete. Prispel k tomu aj opätovný rast v oblasti vnútroštátneho balíkového obchodu a pokračujúci trend elektronického obchodovania.

Kupovať či nekupovať logistické akcie?

Tí, ktorí majú záujem o investovanie do logistiky a dopravy, by mali zobrať na vedomie, že medzi slabnúcim zákazníckym dopytom, pretrvávajúcou inflačnou a energetickou krízou a aktuálnym nedostatkom pracovnej sily a materiálu jednoducho neexistuje dostatok potešujúcich vyhliadok na to, aby svetový obchod s tovarom naďalej robustne rástol.

Ceny energií pravdepodobne zostanú vysoké a aj napriek vládnym kompenzačným balíčkom budú zaťažovať nákladovú konkurencieschopnosť podnikov a kúpnu silu domácností.

Je však dôležité dávať pozor na vplyv automatizácie v doprave a rastúcu digitalizáciu stratégií riadenia dodávateľského reťazca. Tieto dva faktory by mohli byť hnacím motorom, ktorý prinesie skrotenie stále rastúcich prevádzkových nákladov. A nepredvídateľné nárasty dopytu by mohli predstavovať svetlo na konci tunela, po ktorom investori v blízkej budúcnosti túžia.

Akcie GameStop sú ako na horskej dráhe. Nahor ich tlačia nadšenci, nadol realita

13.06.2024

Od svojich začiatkov v roku 1984 sa GameStop vypracoval na jedného z hlavných hráčov vo svete videohier. Avšak s nástupom digitálnej éry začala spoločnosť upadať. Napriek tomu, v januári 2021, masívne investície drobných investorov, vrátane Keitha Gilla, zmenili pohľad na túto spoločnosť. Na začiatku júna akcie spoločnosti po ďalšom Gillovom príspevku vzrástli o 74%, [...]

Slovenskej ekonomike by sa malo dariť. Problémom sú ale slabšie objednávky a aj málo nezamestnaných

02.05.2024

Kým pri vzniku Slovenskej republiky dosahovalo HDP 14 miliárd €, koncom minulého roka to bolo 122 miliárd €. Hoci na prvý pohľad ide o vynikajúce číslo, v posledných troch rokoch ho ťahal hore do veľkej miery najmä rast cien a nie rast reálnej ekonomiky. Rok 2024 by sa mal niesť v znamení pozitívneho výhľadu. Napriek tomu pretrváva aj riziko [...]

Pokračovanie vzostupu digitálnych bánk je nezadržateľné. Klasické banky majú čo robiť, aby udržali krok

02.04.2024

Väčšinu bankových transakcií dnes ľudia robia z pohodlia domova. Digitálny vek umožňuje takmer neobmedzenú dostupnosť takýchto úkonov, bez potreby fyzickej návštevy pobočiek, vďaka čomu sa stále viac na trhu rozrastajú digitálne banky, ktoré ponúkajú svoje služby iba online. Spoločnosti ako Revolut, Manzo alebo Monese sa tešia nesmiernej popularite hlavne [...]

zbrane, zbraň

Prvýkrát v dejinách. Hlavný lekár USA klasifikoval násilie so zbraňami ako zdravotnú krízu

25.06.2024 23:40

Spojené štáty predstavujú výnimočný prípad z dôvodu vysokého počtu zranení a úmrtí spôsobených strelnými zbraňami — najmä pokiaľ ide o deti.

Sunak

Štyria muži vnikli do záhrady britského premiéra. Zadržala ich polícia

25.06.2024 22:54

Organizácia s názvom Youth Demand zverejnila video, na ktorom je vidieť, ako jej člen vykonal veľkú potrebu do jazierka na Sunakovom pozemku.

Matúš Šutaj Eštok

Ministerstvo vnútra dostalo pokutu 90-tisíc eur za odstavenie čurillovcov mimo službu

25.06.2024 20:18

Rezort vnútra sa odvolá voči tomuto rozhodnutiu Úradu na ochranu oznamovateľov.

pellegrini

Pellegrini podpísal prvý zákon vo funkcii. Ide o novelu zákona o vysokých školách

25.06.2024 18:47

Novelou sa upraví prístup k podpore tehotných študentiek a študentov, starajúcich sa o deti do troch rokov.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 40
Celková čítanosť: 52742x
Priemerná čítanosť článkov: 1319x

Autor blogu

Kategórie