Popredný nemecký výrobca automobilov, Volkswagen, v posledných kvartáloch trápi výrazný pokles predaja. Napriek tomu, že ide o jednu z dominantných značiek, konkurenčný boj v automobilovom priemysle sa vyostruje a jej problémy poukazujú na stav celého európskeho trhu. Automobilky čelia vysokým nákladom najmä na výrobu technologicky vyspelých elektromobilov, ktoré následne musia premietnuť do cien. Na druhej strane Čína poskytuje spotrebiteľom lacnejšiu alternatívu.
Ako sa Volkswagen plánuje vysporiadať s elektrifikáciou vozidiel?
Koncern Volkswagen AG aktuálne prechádza jednou z najvýznamnejších zmien vo svojej histórii. Počas posledných rokov sa intenzívne zameral na elektrifikáciu svojho portfólia a digitálnu transformáciu, pričom čelí viacerým výzvam na globálnej scéne. Aktuálne spolupracuje s viacerými technologickými firmami, v oblasti elektromobilov to je najmä Rivian. Veľkú pozornosť venuje softvérovým problémom, ktoré spomalili uvedenie niektorých modelov na trh, čo je kritické najmä v súvislosti s autonómnymi technológiami. Jeho luxusné značky, ako Porsche a Audi, ťažia z prémiových modelov, no masovo vyrábané autá Škoda a SEAT, musia čeliť klesajúcemu dopytu a tlaku na ceny.
Volkswagen už roky plánuje jednotnú platformu pre elektrické vozidlá, známu ako Scalable Systems Platform (SSP). Mala by nahradiť súčasné systémy a zjednodušiť výrobu naprieč značkami VW Group, čím by znížila náklady. Pôvodne mala debutovať v roku 2026, no jej vývoj sprevádzali problémy, najmä v oblasti softvéru, čo spôsobilo posun až na rok 2028.
Volkswagen vidí v prepúšťaní jedinú alternatívu
V súvislosti s potrebným znižovaním nákladov oznámil Volkswagen už pred niekoľkými mesiacmi prepúšťanie a dokonca avizoval možnosť zatvárania niektorých tovární, čo by bolo prvýkrát v jeho 87-ročnej histórii. Tieto plány koncom novembra konkretizoval na zatvorenia minimálne troch tovární v Nemecku, kde by o prácu prišli desaťtisíce zamestnancov. Jeho cieľom je znížiť náklady o 4 miliardy EUR (4,21 miliardy USD), čo chce okrem prepúšťania dosiahnuť aj znížením platov o 10 %. Z tohto dôvodu sa dostal do konfliktu s odborármi, ktorí pre zamestnancov naopak požadujú 7 %-né navýšenie. V Nemecku už prebiehajú rôzne štrajky, no napriek eskalácii tohto napätia považuje automobilka prepúšťanie za nevyhnutné. Kritika odborárov smeruje aj k tomu, že namiesto súvislej dlhodobej stratégie pristupuje riešeniu, ktoré bude mať negatívny vplyv hlavne na pracovnú silu.
Spolupráca s Rivianom a príležitosti v oblasti elektromobilov
Volkswagen sa svoju konkurencieschopnosť v oblasti elektromobilov snaží zvyšovať najmä prostredníctvom svojej novej spolupráce s americkou firmou Rivian, s ktorou oznámil vytvorenie spoločného podniku. Pôvodná výška investície Volkswagenu mala byť 5 miliárd USD, avšak v novembri 2024 firma oznámila navýšenie tejto sumy až na 5,8 miliardy USD. Partnerstvo má Volkswagenu primiesť technológie od Rivianu, zatiaľ čo ten využije získané prostriedky na uvedenie svojho najnovšieho modelu R2, ktorý by mal na trh vstúpiť v prvej polovici roka 2026. Zároveň do roku 2027 by spoločný podnik mal uviesť prvé modely vlastných elektromobilov.
Európsky automobilový priemysel v kríze
Problémy, ktorým v súčasnosti čelí Volkswagen podčiarkujú širšie úskalia európskeho automobilového priemyslu. Elektromobily predstavujú pre výrobcov značnú výzvu, a to najmä kvôli rastúcej konkurencii. Čínske firmy zapĺňajú trhy cenovo dostupnejšími modelmi vďaka masívnym stimulom a lacnej pracovnej sile, proti čomu chce EÚ bojovať novými colnými poplatkami. Automobilky vrátane Volkswagenu však tieto kroky kritizujú kvôli potenciálnemu negatívnemu dopadu na ich príjmy, keďže Čína môže podľa nich zaviesť odvetné opatrenia.
V Európe je zároveň nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a drahé komponenty, ktoré zvyšujú náklady. Vyššie ceny európskych elektromobilov odrádzajú šetrnejších zákazníkov, ktorí následne hľadajú cenovo dostupnejšie alternatívy. Kvôli tomu teraz automobilky prehodnocujú svoje ciele kompletného prechodu na elektrické vozidlá v najbližších rokoch a začínajú sa sústrediť na „zlatú strednú cestu“, ktorú momentálne predstavujú hybridné vozidlá. Napriek dočasnému spomaleniu dopytu však zostáva elektrifikácia automobilového priemyslu hlavným cieľom väčšiny európskych výrobcov, najmä kvôli prísnym emisným normám EÚ a zákazu výroby spaľovacích áut do roku 2035.
Hospodárske výsledky
Náročnosť transformácie automobilového priemyslu odrážali aj posledné hospodárske výsledky Volkswagenu za tretí štvrťrok 2024. Napriek mierne vyšším než očakávaným príjmom vo výške 78,36 miliardy EUR (85,41 miliardy USD), nárast nákladov a spomalenie dopytu, najmä v Číne, výrazne znížili jeho ziskovosť. Čistý zisk dosiahol 1,37 miliardy EUR (1,49 miliardy USD), čo predstavuje až 66 % pokles v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023. Zisk na akciu bol na úrovni 3,34 EUR (3,64 USD). Celkový predaj bol ovplyvnený poklesom globálnych dodávok vozidiel o 7 %. Problémy s vysokými nákladmi Volkswagenu sú evidentné aj v čistej ziskovej marži, ktorá sa znížila už štvrtý kvartál za sebou . V treťom klesla na 1,74 %, čo je výrazný rozdiel oproti 3,92 % v predchádzajúcom kvartáli, alebo 5,11 % za porovnateľné obdobie roku 2023.
Tržby za celý rok 2024 majú stagnovať
Volkswagen v aktualizovanom výhľade na rok 2024 očakáva ročné tržby približne 320 miliárd EUR (348,8 miliárd USD), čo by v porovnaní s rokom 2023 znamenalo stagnáciu. Zároveň predpokladá prudký pokles ročného čistého peňažného toku v automobilovej divízii na 2 miliardy EUR (2,18 miliardy USD) oproti sume 10,7 miliardy EUR (11,66 miliardy USD) v predchádzajúcom roku. Volkswagen pripísal časť poklesu čistého peňažného toku vysokým výdavkom na zlúčenia a akvizície. Z celkovej sumy 3,5 miliardy EUR (3,81 miliardy USD) plánovanej na tento účel predstavujú 2 miliardy EUR (2,18 miliardy USD) prvú časť spomínanej investície do pripravovaného spoločného podniku s firmou Rivian.
Akcie na 14-ročnom minime
Nepriaznivé výsledky v uplynulých účtovných obdobiach sa odrazili aj na výkonnosti akcií Volkswagenu, pričom v utorok 3. decembra 2024 sa ich cena na Frankfurtskej burze pohybovala na najnižšej úrovni od roku 2010. Tento rok už stratili takmer 30 % svojej hodnoty a od apríla pokračujú v medveďom trende.* Iniciatíva v oblasti elektromobilov však môže v dlhodobom horizonte opätovne uviesť túto automobilku na správnu cestu. Napriek spomaleniu dopytu elektrifikácia nevyhnutne pokračuje a v konečnom dôsledku bude angažovanosť automobiliek v tomto segmente kľúčová pre ich budúcnosť a udržanie postavenia. To v dlhodobom horizonte poskytuje nádej pre investorov..
Potenciálne dopady reštrukturalizácie sú ďalekosiahle
Všetky problémy ktorým Volkswagen v poslednej dobe čelí sa nevyhnutne prenesú aj na konečného spotrebiteľa. To však závisí aj na tom, ako táto automobilka zvládne prechod na elektromobily a či bude schopná konkurovať iným výrobcom z tejto sféry. Keďže jej váha v Nemeckej ekonomike, ako aj v celom automobilovom priemysle je nespochybniteľná, jej rozhodnutia si môžu vybrať daň nielen v podobe vyšších cien, ale aj negatívne ovplyvniť živobytie celých komunít závisiacich na pracovných miestach v továrňach Volkswagen a v konečnom dôsledku znížiť celkové HDP krajiny.
Volkswagen potrebuje znížiť náklady a posilniť partnerstvá
Napriek finančnému zaťaženiu sú kroky v prípade spoločného podniku s firmou Rivian strategicky významné, pretože z dlhodobého hľadiska môžu Volkswagen priblížiť k posilneniu jeho pozície na trhu s elektromobilmi, najmä v USA. Aj keď je tlak zo strany iných automobiliek výrazný, Volkswagen sa snaží zabezpečiť dlhodobú konkurencieschopnosť investíciami do nových technológií a partnerstiev. Kľúčová bude jeho schopnosť optimalizovať náklady a urýchliť návratnosť investícií tak, aby dokázal čeliť výzvam na trhoch s elektromobilmi a udržala si dôveru investorov.
na číne nevidí už ani koncové svetlá ...
Celá debata | RSS tejto debaty