Pivovarské odvetvie na Slovensku absolvovalo v nedávnych rokoch dynamický pokrok. Takáto situácia prirodzene generuje aj atraktívne príležitosti pre kapitálové investície obyčajných investorov. Možnosť investovania pritom stále pretrváva, je však nutné dôkladne sledovať transformácie v produkcii i spotrebe. V tomto príspevku sa zameriame na to, ako sa výrobcom piva darí.
Čo prezrádzajú trhové údaje? Slovenská populácia spotrebováva vyššie objemy piva ako v minulosti
V rámci slovenského územia momentálne funguje viac než 100 pivovarov, čo dokumentuje očividný dôkaz rozmanitosti a energie tohto sektora. Kompletný počet sa navyše trvale zvyšuje. Dôvodom je rastúca popularita rôznorodých druhov piva – od tradičných ležiakov až po progresívne, špeciálne varianty. Kompletný dopyt pokrývajú nielen domáci výrobcovia, ale primárne všeobecne rešpektované globálne pivovarské koncerny.
Pozitívnu tendenciu na Slovensku dokumentujú aj štatistické informácie, ktoré dokumentujú, že produkcia piva dosahuje v posledných rokoch rekordné úrovne. Alkoholického piva sa v roku 2022 vyrobil historicky najvyšší objem 2,449 milióna hektolitrov (hl), čím sa prekonalo maximum z roku 2013. Oproti tomu si rýchlo buduje pozíciu nealkoholické pivo, ktorého výroba narástla o 160 % zo 64 000 hl v roku 2020 na 166 000 hl v roku 2024. Tento progres je podľa slov Vladimíra Machalíka, výkonného riaditeľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS), stimulovaný hlavne tým, že slovenská populácia využíva automobily na dennej báze, pričom na Slovensku funguje úplný zákaz alkoholu počas šoférovania.
Kto vládne na slovenskej pivovarskej scéne?
Rok 2025 priniesol tiež 18. ročník prestížnej súťaže Slovenská pivná korunka, ktorá vyznamenala najkvalitnejšie pivá v rôznych kategóriách. Tento ročník ukázal, že slovenskí pivovarníci sa sústreďujú nielen na kvalitu, ale rovnako na inovácie a špecifické pivné druhy, ktoré reflektujú spomínané narastajúce nároky spotrebiteľov.
V kategórii nealkoholických pív získal víťazstvo pivovar Nilio z Liptovského Mikuláša za svoje pivo Nilio Black Hero. Stupavský pivovar s Easy Rider a Gran z Banskej Bystrice dosiahli druhé a tretie miesto. V oblasti spodne kvasených, tmavých a polotmavých pív zvíťazil Smadna tava z Trakovíc s pivom HL Tmavá 13°, nasledovaný Minipivovarom Tatras z Popradu a Pivovarom U Ábela z Bratislavy.
Globálne korporácie na Slovensku
Lokálnym producentom piva pravidelne konkuruje viacero medzinárodných gigantov, ako sú Anheuser-Busch InBev, Heineken, Carlsberg, Molson Coors či Asahi Group, ktorí si postupne na Slovensku zabezpečili stabilné zastúpenie. Spomínané spoločnosti totiž distribuujú tie najrenomovanejšie svetové značky, ktoré sa už stali nenahraditeľnou súčasťou tuzemských obchodov a gastronómie, čo poteší aj investorov, ktorí pomocou verejne obchodovateľných cenných papierov môžu byť súčasťou ich expanzie.
Anheuser-Busch InBev, najväčší pivovarský konglomerát na svete, ktorého cena akcií od začiatku roku vzrástla o 45 % a momentálne má trhovú kapitalizáciu približne 110 miliárd EUR, distribuuje svoje preslávené značky ako Budweiser, Corona či Stella Artois prostredníctvom miestnych distribútorov.

Vývoj ceny akcií spoločnosti Anheuser-Busch InBev za posledných päť rokov. Zdroj: tradingeconomics.com
Na opačnej strane, Heineken spravuje svoju vlastnú produkčnú základňu priamo v Hurbanove a ponúka značky ako Heineken, Amstel a Grolsch, ktoré mu na finančnom trhu zabezpečili nárast ceny akcií od začiatku roku o viac než 10 %, čo zároveň predstavuje navýšenie trhovej kapitalizácie na 40 miliárd EUR, pričom k úplnému vrcholu má kurz priestor stúpnuť ešte o dodatočných 40 %.

Vývoj ceny akcií spoločnosti Heineken za posledných päť rokov. Zdroj: tradingeconomics.com
Neodmysliteľnou súčasťou je samozrejme aj japonská skupina Asahi Group s trhovou kapitalizáciou na úrovni 17 miliárd EUR a rastom kurzu akcií od začiatku roku o konštantných 18 %, ktorá vlastní množstvo uznávaných značiek, populárny Pilsner Urquell alebo rovnako Gambrinus.

Vývoj ceny akcií spoločnosti Asahi Group za posledných päť rokov. Zdroj: tradingeconomics.com
Pivo si buduje popularitu, akciové kurzy zaznamenávajú rast
Slovenský pivovarský sektor v roku 2025 demonštruje priaznivé trendy, ktoré sú prvotne podporené rastúcim záujmom o kvalitné pivné značky, ako aj narastajúcou potrebou nealkoholických pív. Rovnako sa zdá, že pivo aj v celosvetovom kontexte neustále získava na popularite, keď akcie globálnych výrobcov výrazne rastú. Súčasťou tohto boomu môžu byť aj menší investori cez investovanie do vedúcich medzinárodných hráčov, ktorých akcie sú verejne obchodovateľné. Pritom je však kľúčové dôkladne analyzovať a nezabúdať na diverzifikáciu.
Celá debata | RSS tejto debaty