Čo sa deje s Nike? Legendárny výrobca topánok utrpel najväčší jednodenný prepad hodnoty akcií vo svojej histórii

Nedávny prepad akcií spoločnosti Nike, spôsobený slabšími výsledkami predaja, vyvoláva otázky o budúcej stratégii a výkonnosti tejto globálnej značky. Nike, známy svojím inovatívnym prístupom k športovému oblečeniu a obuvi, čelí výzvam, ktoré ovplyvnili jeho finančné ukazovatele a trhovú pozíciu. V analýze sa zameriame na príčiny tohto poklesu a jeho dopad na firmu, pričom sa budeme zaoberať faktormi ovplyvňujúcimi jej aktuálnu situáciu a perspektívy do budúcna.

Problémy pri Nike nezačali včera

V posledných dvoch rokoch čelí Nike viacerým výzvam, vrátane narušenia dodávateľských reťazcov a zvýšenej konkurencie na trhu športového oblečenia a obuvi. Firma sa zamerala na posilnenie svojich digitálnych kanálov a rozšírenie online predaja, čo bola jej odpoveď na rastúci dopyt po e-commerce. V oblasti produktov sa Nike sústredil na inovácie, pričom na trh uviedol nové produkty a zlepšil svoje športové technológie. Spoločnosť si naďalej udržiava silnú globálnu prítomnosť, pričom sa sústreďuje na rozvoj svojich trhov v rôznych regiónoch sveta. Hlavnými trhmi aj naďalej zostávajú USA, Európa, Blízky východ, Afrika a Ázia, pričom sa zameriava na prispôsobenie svojich produktov a marketingových stratégií podľa miestnych preferencií a trendov.

Prepad hodnoty akcie o 20 % za jediný deň sa často nevidí

V piatok akcie spoločnosti Nike zaznamenali najväčší jednodenný prepad vo svojej histórii, keď ich cena klesla o necelých 20 % po tom, čo firma zverejnila prekvapivú predpoveď rátajúcu s poklesom ročných tržieb v roku 2025. Tento prepad, ktorý znížil trhovú hodnotu firmy o 28,41 miliardy USD, vyvolal obavy investorov o efektívnosť Nike v boji s rastúcou konkurenciou nových značiek ako On a Hoka. Analytici zdôraznili, že Nike sa snaží nastaviť konzervatívne ciele, ktoré bude ľahšie prekonať, ale čelí tlaku investorov ohľadne zlepšenia výkonu a zároveň sú názoru, že je potreba zvážiť možné zmeny vo vedení. Zhoršenie vyhliadok spoločnosti zasiahlo aj akcie jej konkurentov v sektore športového oblečenia a obuvi. Nike sa snaží prispôsobiť svoje produkty a znižovať náklady, aby reagoval na klesajúci trhový podiel a zmeny v spotrebiteľských preferenciách.

Odpoveď Nike: prichádzajú lacnejšie tenisky

V záujme udržania svojho miesta na trhu Nike oznámil, že v rámci svojej stratégie na oživenie predaja uvedie novú kolekciu tenisiek v cenovej relácií maximálne do 100 USD. Firma chce takto prilákať zákazníkov s menším rozpočtom, keďže sa jej vlajkové produkty ako Air Jordan 1 a Air Force 1 predávajú za viac ako 150 USD. Novými cenovými kategóriami sa Nike snaží reagovať na tlak zo strany konkurentov, ktorí úspešne oslovujú zákazníkov s dostupnejšími cenami. Napriek snahám, analytici varujú, že tento krok nemusí úplne vyriešiť hlbšie problémy chýbajúcich inovácií a zníženej hodnoty niektorých kľúčových produktov Nike na sekundárnom trhu.

Plusové hospodárske výsledky a negatívnym výhľadom

Nike za štvrtý kvartál účtovného roka 2024 (obdobie od 1.3. do 31.5.2024) zaznamenal tržby vo výške 12,6 miliardy USD, čo predstavuje pokles o 2 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, zatiaľ čo čistý zisk vzrástol o 45 % na 1,5 miliardy USD a zisk na akciu dosiahol 0,99 USD. Za celý účtovný rok 2024 (obdobie od 1.6.2023 do 31.5.2024) tržby vzrástli o 1 % na 51,4 miliardy USD a čistý zisk sa zvýšil o 12 % na 5,7 miliardy USD, pričom zisk na akciu bol 3,73 USD. Nike sa zameral na zvýšenie tržieb v kľúčových regiónoch a zavedenie nových produktov s cieľom prilákať cenovo citlivých zákazníkov. V roku 2025 spoločnosť očakáva pokles tržieb blížiaci sa 10 % a plánuje pokračovať v optimalizácii nákladov a zlepšovaní svojich produktových línii, aby zabezpečila udržateľný dlhodobý rast.

Ozios-Adam Austera-Akcie Nike sa prepadli za jediny den o 20 percent
Vývoj akcii spoločnosti Nike za posledných 5 rokov. (Zdroj: Google Finance)

Nike musí zabrať

Vzhľadom na nedávne výsledky za účtovný rok 2024 a dynamiku trhu, Nike čelí zložitým výzvam, ktoré odrážajú tlaky v oblasti predaja a rastúcu konkurenciu v segmente športového oblečenia. Napriek tomu, že spoločnosť dosiahla mierny rast tržieb a ziskovú expanziu v priebehu roka, štvrťročné výsledky odhalili slabší výkon na kľúčových trhoch. Prognóza pre účtovný rok 2025 ukazuje, že spoločnosť si je vedomá týchto problémov a pripravuje sa na ďalšie strategické kroky. Z dlhodobého hľadiska zostáva Nike silným hráčom na trhu športového oblečenia s robustným portfóliom produktov a jasnou víziou na zlepšenie výkonnosti. Úspech v nadchádzajúcich mesiacoch bude závisieť od efektívnej implementácie týchto plánov a schopnosti prispôsobiť sa rýchlo meniacim sa podmienkam na trhu.

Ako Top 5 luxusných značiek pristupuje k Black Friday? Ich stratégia je úplne iná než u bežných značiek

19.12.2025

Luxusný segment sa počas Black Friday nachádza v citlivej pozícii medzi udržaním exkluzivity a potrebou reflektovať meniacu sa situáciu na strane dopytu. Aj v tomto roku sa potvrdilo, že top hráči v sektore uchopujú toto obdobie nie ako príležitosť na rozsiahle zľavy, ale ako moment na upevnenie svojho statusu. Koncern LVMH sa zapája do nákupného šialenstva len veľmi [...]

Zimné olympijské hry 2026 v Miláne a Cortine z pohľadu biznisu

11.11.2025

Investície presahujúce dve miliardy eur do podujatia trvajúceho dva týždne, 11 kľúčových partnerov s trhovou hodnotou nad 2,5 bilióna dolárov, nárast cien v rekreačných rezortoch už v súčasnosti o 15 %. Zimné olympijské hry 2026 môžeme vnímať aj takto. Mestá Miláno a Cortina sa stanú nielen centrom pre svetový šport, ale aj platformou pre medzinárodné podnikanie, [...]

iPhone 17 doslova naštartoval rast hodnoty firmy Apple. Dokáže spoločnosť prelomiť magickú 4-biliónovú hranicu?

25.10.2025

Akcie známeho výrobcu iPhonov dosiahli pred pár dňami nový historický rekord – 20. októbra 2025 sa ich cena ustálila na hodnote 262,24 dolárov, vďaka čomu trhová kapitalizácia firmy dosiahla 3,89 bilióna dolárov. Od začiatku septembra evidujeme zhodnotenie o 14 % a v priebehu posledných troch mesiacov až 24 %. Po fáze stagnácie sa tak rysuje nová rastová fáza, ktorá by [...]

Jaromír Zůna

Nový český minister obrany Zůna: Podpora Ukrajiny bude pokračovať, Rusko je agresor

19.12.2025 13:28

Nový český minister obrany a vicepremiér za SPD Jaromír Zůna predstavil víziu ďalšieho smerovania svojho rezortu.

SR Bratislava TK Fico Piotr Serafin stretnutie BAX

Fico: Slovensko odmietlo závery o Ukrajine, aby ho nikto nespájal s vojenskou pôžičkou

19.12.2025 12:34

Mrzí ho, že sa úmyselne na zasadnutí nezúčastnil srbský prezident Aleksandar Vučič.

merz

Dohoda o pôžičke pre Ukrajinu je ranou pre Merzovu autoritu, píše nemecká tlač

19.12.2025 12:25

Podľa niektorých vyslala EÚ zo summitu v Bruseli jasný signál voči Rusku, podľa iných môže ruského prezidenta Vladimira Putina tešiť, že Česko, Maďarsko a Slovensko narušili jednotu únie.

Očkovanie

Analýzu vakcín od SAV zverejnili vo významnom zahraničnom vedeckom časopise

19.12.2025 12:25

Práca zaujala odborníkov a bolo na ňu vypracovaných päť oponentských posudkov s kladným ohlasom k prezentovaným dátam.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 64
Celková čítanosť: 90528x
Priemerná čítanosť článkov: 1415x

Autor blogu

Kategórie