Čo sa deje s Nike? Legendárny výrobca topánok utrpel najväčší jednodenný prepad hodnoty akcií vo svojej histórii

Nedávny prepad akcií spoločnosti Nike, spôsobený slabšími výsledkami predaja, vyvoláva otázky o budúcej stratégii a výkonnosti tejto globálnej značky. Nike, známy svojím inovatívnym prístupom k športovému oblečeniu a obuvi, čelí výzvam, ktoré ovplyvnili jeho finančné ukazovatele a trhovú pozíciu. V analýze sa zameriame na príčiny tohto poklesu a jeho dopad na firmu, pričom sa budeme zaoberať faktormi ovplyvňujúcimi jej aktuálnu situáciu a perspektívy do budúcna.

Problémy pri Nike nezačali včera

V posledných dvoch rokoch čelí Nike viacerým výzvam, vrátane narušenia dodávateľských reťazcov a zvýšenej konkurencie na trhu športového oblečenia a obuvi. Firma sa zamerala na posilnenie svojich digitálnych kanálov a rozšírenie online predaja, čo bola jej odpoveď na rastúci dopyt po e-commerce. V oblasti produktov sa Nike sústredil na inovácie, pričom na trh uviedol nové produkty a zlepšil svoje športové technológie. Spoločnosť si naďalej udržiava silnú globálnu prítomnosť, pričom sa sústreďuje na rozvoj svojich trhov v rôznych regiónoch sveta. Hlavnými trhmi aj naďalej zostávajú USA, Európa, Blízky východ, Afrika a Ázia, pričom sa zameriava na prispôsobenie svojich produktov a marketingových stratégií podľa miestnych preferencií a trendov.

Prepad hodnoty akcie o 20 % za jediný deň sa často nevidí

V piatok akcie spoločnosti Nike zaznamenali najväčší jednodenný prepad vo svojej histórii, keď ich cena klesla o necelých 20 % po tom, čo firma zverejnila prekvapivú predpoveď rátajúcu s poklesom ročných tržieb v roku 2025. Tento prepad, ktorý znížil trhovú hodnotu firmy o 28,41 miliardy USD, vyvolal obavy investorov o efektívnosť Nike v boji s rastúcou konkurenciou nových značiek ako On a Hoka. Analytici zdôraznili, že Nike sa snaží nastaviť konzervatívne ciele, ktoré bude ľahšie prekonať, ale čelí tlaku investorov ohľadne zlepšenia výkonu a zároveň sú názoru, že je potreba zvážiť možné zmeny vo vedení. Zhoršenie vyhliadok spoločnosti zasiahlo aj akcie jej konkurentov v sektore športového oblečenia a obuvi. Nike sa snaží prispôsobiť svoje produkty a znižovať náklady, aby reagoval na klesajúci trhový podiel a zmeny v spotrebiteľských preferenciách.

Odpoveď Nike: prichádzajú lacnejšie tenisky

V záujme udržania svojho miesta na trhu Nike oznámil, že v rámci svojej stratégie na oživenie predaja uvedie novú kolekciu tenisiek v cenovej relácií maximálne do 100 USD. Firma chce takto prilákať zákazníkov s menším rozpočtom, keďže sa jej vlajkové produkty ako Air Jordan 1 a Air Force 1 predávajú za viac ako 150 USD. Novými cenovými kategóriami sa Nike snaží reagovať na tlak zo strany konkurentov, ktorí úspešne oslovujú zákazníkov s dostupnejšími cenami. Napriek snahám, analytici varujú, že tento krok nemusí úplne vyriešiť hlbšie problémy chýbajúcich inovácií a zníženej hodnoty niektorých kľúčových produktov Nike na sekundárnom trhu.

Plusové hospodárske výsledky a negatívnym výhľadom

Nike za štvrtý kvartál účtovného roka 2024 (obdobie od 1.3. do 31.5.2024) zaznamenal tržby vo výške 12,6 miliardy USD, čo predstavuje pokles o 2 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, zatiaľ čo čistý zisk vzrástol o 45 % na 1,5 miliardy USD a zisk na akciu dosiahol 0,99 USD. Za celý účtovný rok 2024 (obdobie od 1.6.2023 do 31.5.2024) tržby vzrástli o 1 % na 51,4 miliardy USD a čistý zisk sa zvýšil o 12 % na 5,7 miliardy USD, pričom zisk na akciu bol 3,73 USD. Nike sa zameral na zvýšenie tržieb v kľúčových regiónoch a zavedenie nových produktov s cieľom prilákať cenovo citlivých zákazníkov. V roku 2025 spoločnosť očakáva pokles tržieb blížiaci sa 10 % a plánuje pokračovať v optimalizácii nákladov a zlepšovaní svojich produktových línii, aby zabezpečila udržateľný dlhodobý rast.

Ozios-Adam Austera-Akcie Nike sa prepadli za jediny den o 20 percent
Vývoj akcii spoločnosti Nike za posledných 5 rokov. (Zdroj: Google Finance)

Nike musí zabrať

Vzhľadom na nedávne výsledky za účtovný rok 2024 a dynamiku trhu, Nike čelí zložitým výzvam, ktoré odrážajú tlaky v oblasti predaja a rastúcu konkurenciu v segmente športového oblečenia. Napriek tomu, že spoločnosť dosiahla mierny rast tržieb a ziskovú expanziu v priebehu roka, štvrťročné výsledky odhalili slabší výkon na kľúčových trhoch. Prognóza pre účtovný rok 2025 ukazuje, že spoločnosť si je vedomá týchto problémov a pripravuje sa na ďalšie strategické kroky. Z dlhodobého hľadiska zostáva Nike silným hráčom na trhu športového oblečenia s robustným portfóliom produktov a jasnou víziou na zlepšenie výkonnosti. Úspech v nadchádzajúcich mesiacoch bude závisieť od efektívnej implementácie týchto plánov a schopnosti prispôsobiť sa rýchlo meniacim sa podmienkam na trhu.

Zimné olympijské hry 2026 v Miláne a Cortine z pohľadu biznisu

11.11.2025

Investície presahujúce dve miliardy eur do podujatia trvajúceho dva týždne, 11 kľúčových partnerov s trhovou hodnotou nad 2,5 bilióna dolárov, nárast cien v rekreačných rezortoch už v súčasnosti o 15 %. Zimné olympijské hry 2026 môžeme vnímať aj takto. Mestá Miláno a Cortina sa stanú nielen centrom pre svetový šport, ale aj platformou pre medzinárodné podnikanie, [...]

iPhone 17 doslova naštartoval rast hodnoty firmy Apple. Dokáže spoločnosť prelomiť magickú 4-biliónovú hranicu?

25.10.2025

Akcie známeho výrobcu iPhonov dosiahli pred pár dňami nový historický rekord – 20. októbra 2025 sa ich cena ustálila na hodnote 262,24 dolárov, vďaka čomu trhová kapitalizácia firmy dosiahla 3,89 bilióna dolárov. Od začiatku septembra evidujeme zhodnotenie o 14 % a v priebehu posledných troch mesiacov až 24 %. Po fáze stagnácie sa tak rysuje nová rastová fáza, ktorá by [...]

Môže drobný investor zarobiť na miliardových príjmoch Ligy majstrov?

30.09.2025

Klubové súťaže UEFA, najmä Liga majstrov, prinášajú európskej futbalovej asociácii každoročne vyššie tržby. Od spustenia novej sezóny hlavnej fázy najznámejšej klubovej súťaže planéty, ktorá odštartovala 16. septembra, asociácia opäť očakáva zväčšenie príjmov. Do ligovej fázy postúpilo tridsaťšesť tímov, ktorých futbalové federácie sú súčasťou [...]

Trump

Trump „strieľa“ dátumy pre ukrajinského rozhodnutie: Štvrtok je vhodný, alebo aj neskôr

21.11.2025 17:49

Americký prezident považuje štvrtok za vhodnú lehotu pre Ukrajinu, aby prijala mierový plán.

Vučić

Strieľali ženy a deti. Srbský prezident Vučič popiera obvinenia z účasti na „sarajevskom safari“

21.11.2025 17:00

„Nikdy som nikoho nezabil ani nezranil ani som nikdy neurobil nič podobné,“ citovali médiá Vučiča.

zelenskyj

„Je čas hovoriť s Ukrajincami otvorene“. Zelenskyj prehovoril k národu. Varuje pred najťažšou voľbou modernej histórie

21.11.2025 16:28, aktualizované: 17:02

Prezident opísal dilemu, pred ktorou Ukrajina stojí.

Nemecký spolkový kancelár Olaf Scholz

Exkancelár Scholz kritizuje, že Nemecko nevsadilo na plynové terminály už skôr

21.11.2025 16:10

Energetickú závislosť na Rusku exkancelár označil za chybu.

ozios

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 63
Celková čítanosť: 88739x
Priemerná čítanosť článkov: 1409x

Autor blogu

Kategórie